ثور 24, 1401 18:20 Asia/Kabul

مدیر غرفه انتشارات آمو در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: ناشران افغانستانی امسال در این نمایشگاه حضور پر رنگی دارند.

مژگان نظری در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: پس از دوره هایی که نمایشگاه کتاب تهران به صورت غیر حضوری برگزار می شد، امسال به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار شده و ناشران افغانستانی هم به صورت فعال و پر بار شرکت کرده اند.

وی تصریح کرد: انتشارات آمو ناشر تخصصی شعر و ادبیات داستانی افغانستان در ایران، انتشارات تاک ناشر شعر و ادبیات داستانی افغانستان در کابل، انتشارات احراری، صبح امید، نشر واژه، عرفان، بنیاد جاوید که غرفه ای به یاد مرحوم سرور رجایی نویسنده افغان دایر کرده، اتحادیه ناشران افغانستان و برخی دیگر از جمله ناشران افغانستانی فعال در ایران و افغانستان هستند که در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران غرفه دارند.

این فعال حوزه نشر کتاب با اشاره به تاکید ناشران افغان در سال های قبل بر اینکه با توجه به فارسی بودن کتاب های آن ها مجوز حضور در بخش داخلی نمایشگاه را داشته باشند و نه صرفاً در بخش بین الملل اظهار داشت برای ناشرانی که مجوز فعالیت در جمهوری اسلامی ایران داشته باشند منعی برای حضور در بخش عمومی و داخلی نمایشگاه وجود ندارد.

به گفته نظری انتشارات آمو در بخش داخلی ایران هم شرکت کرده زیرا مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد ایران را دارد و با وجود اینکه در مورد ادبیات افغانستان کار می کند در داخل ایران فعالیت دارد. ناشران دیگر هم که مجوز آن ها برای جمهوری اسلامی ایران است با منعی برای شرکت در بخش داخلی مواجه نشده اند. اما بیشتر ناشران افغان چون مجوزشان برای داخل افغانستان است در بخش بین الملل حضور دارند.

این فعال فرهنگی افغان تصریح کرد: در بخش داخلی و عمومی نمایشگاه کتاب تهران علاوه بر مساله مجوز، بازبینی کتاب ها به لحاظ عناوین، موضوعات و محتوای کتاب ها نیز مطرح است که این کارها انجام و روال قانونی طی می شود، به همین دلیل امسال هم بیشتر ناشران افغانستانی در بخش بین الملل حضور پیدا کرده اند.

نظری در مورد حضور ناشران افغان در مراسم حاشیه ای نمایشگاه کتاب تهران هم اظهار کرد: به نظر می رسد تا پایان نمایشگاه روزهای پرباری در این خصوص خواهیم داشت، زیرا این رویداد بزرگ فرهنگی پس از چند سال به صورت حضوری برگزار می شود و بسیاری از افراد دلتنگ نمایشگاه کتاب بودند، ناشران افغانستانی هم با وجود اتفاقات تلخی که در این کشور رخ داد در نمایشگاه حضور فعالی پیدا کردند.

وی اضافه کرد: همدلی و همزبانی بین دو ملت ایران و افغانستان همواره وجود داشته و موضوع کتاب هم بیشتر موضوع فرهنگی است و مردم ایران نیز از غرفه های افغانستان استقبال خوبی می کنند.

 

کلیدواژه