رقابت های سیاسی بین طالبان بیش از تندروی های مذهبی گذشته آنان مشاهده می شود
(last modified 1401-03-02T08:03:10+00:00 )
جوزا 02, 1401 12:33 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: خلاف گذشته رقابت های سیاسی بین جناح های مختلف طالبان بیش از تندروی های مذهبی مشاهده می شود.

سید احمد سجادی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: در گذشته بحث مذهبی در میان طالبان بسیار پر رنگ بود اما اکنون در کنار آن بحث رقابت سیاسی هم مطرح است، در دوره اول حکومت طالبان در افغانستان در دهه هفتاد تندروی های مذهبی وجود داشت که بیشتر از تمام مشکلات دیگر به چشم می خورد و حتی بر نوع حکومت داری طالبان سایه افکنده بود اما در دوره جدید حکومت طالبان طی 9 ماه گذشته نشانه هایی از کاسته شدن آن تندروی های مذهبی مشاهده می شود.

وی تصریح کرد: به جای آن تندروی های مذهبی رقابت در میان طالبان بیشتر رونما شده که نشان می دهد طالبان بیشتر سیاسی شده اند. با توجه به همین مسایل اختلافاتی که در درون طالبان بروز می کند بیشتر جنبه سیاسی دارد تا جنبه مذهبی.

به گفته این کارشناس سیاسی اختلافات بین شبکه حقانی به عنوان بازوی نظامی طالبان و گروه های قدیمی تر مانند طیف های قندهاری ملا برادر و افرادی که در گذشته منسوب به آن ها بوده اند و بیشتر نگاه سیاسی پیدا کرده اند، به خاطر تثبیت حکومت امری طبیعی به نظر می رسد اما مشخص نیست که آیا این روند می تواند روی نوع نظامی که در آینده قرار است شکل بگیرد تاثیر بگذارد یا خیر زیرا مسایل داخلی و بین المللی و نوع رابطه طالبان با جامعه جهانی هم در این مساله دخیل است.

سجادی عنوان کرد: اگر عامل بیرونی به وجود بیاید رقابت درونی طالبان کمتر خواهد شد اما اگر عامل بیرونی مانند تهدیداتی از سوی جریان های مخالف طالبان به وجود نیاید، به نظر می رسد که رقابت های سیاسی بین طالبان در درون افغانستان بیشتر خود را نشان خواهد داد.

این فعال رسانه ای در مورد برخی محدودیت های اجتماعی که از سوی طالبان وضع شده به ویژه در رابطه با موضوع زنان و برخی گمانه زنی ها مبنی بر اینکه دیدگاه های جناح افراطی حقانی بر جناح معتدل تر قندهاری چیره شده گفت: به نظر می رسید طالبان مسایل حقوق بشری، مساله حقوق زنان و مدارس دخترانه را به عنوان دستاویزی برای چانه زنی به خاطر کسب مشروعیت و به رسمیت شناخته شدن استفاده می کنند اما اقدام اخیر آنان و دستور به زنان مجری تلویزیون ها برای پوشاندن چهره هایشان در مقابل دوربین این گمانه را کم رنگ تر کرده است.

وی اضافه کرد: این مساله نشان می دهد که طالبان هنوز بر باورهای مذهبی شان پایبند هستند و نگاه هر دو جناح آنان نسبت به مسایل حقوق بشری و مساله زنان یکسان است، هرچند ممکن است این مسایل به نوعی به اختلافات درونی طالبان هم ارتباط داشته باشد.

 

کلیدواژه