جوزا 21, 1401 15:11 Asia/Kabul

کارشناس و فعال رسانه ای افغان گفت: اگرچه عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به دنبال نقش و تثبیت جایگاه خود در افغانستان است اما به نظر نمی رسد که طالبان جایگاه خاصی برای وی قائل شوند.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به بازگشت عبدالله عبدالله به افغانستان پس از خروج از کشورش و مدتی که در هند حضور داشت، عنوان کرد: وی تلاش هایی برای نقش موثر و کسب جایگاه در آینده افغانستان دارد اما بعید است طالبان نقش و جایگاه ویژه ای به وی بدهند.

وی تصریح کرد: زمانی که عبدالله عبدالله از افغانستان خارج شد گمانه زنی هایی وجود داشت در مورد اینکه وی برای لابی گری جهت برقراری ارتباط میان دولت هند و طالبان از افغانستان خارج شده. از اینرو ممکن است وی پس از انجام یک ماموریت بازگشته باشد.

مدیر مسوول خبرگزاری اطلس افغانستان اظهار داشت: از سوی دیگر قرار است مجمعی تحت عنوان مجمع افغان ها توسط طالبان در افغانستان برگزار شود و طبق ادعای آنان قرار است در این مجمع ساختار آینده و مسایل بسیار مهم و کلیدی حکومت در افغانستان مشخص شود، با توجه به این مساله این احتمال هم وجود دارد که اگر آقای عبدالله برای لابی گری به هند نرفته باشد اکنون برای تاثیرگذاری در این مجمع به افغانستان بازگشته باشد. به هر صورت یکی از دو گمانه ذکر شده و یا هر دو در کنار هم می تواند از دلایل بازگشت عبدالله عبدالله به افغانستان باشد.

مبلغ با اشاره به بازگشت بعضی از شخصیت های افغان که با روی کار آمدن طالبان یا پیش از آن افغانستان را ترک کرده بودند گفت: کمیسیون تماسی که طالبان ایجاد کرده اند موفق به بازگرداندن تعدادی از شخصیت ها شده که تعدادی از آن ها در دولت قبلی هم سمت داشتند البته کار این کمیسیون یکجانبه بوده و فقط افراد خاصی بازگشته اند، در کنار طالبان قرار گرفته و به آن ها کمک می کنند در حالیکه این افراد در گذشته از سوی طالبان به فساد متهم بودند.

این فعال رسانه ای اضافه کرد: اما تعداد دیگری از شخصیت ها که از اقوام دیگر به غیر از قومی بوده اند که طالبان منتسب به آن هستند و با دعوت کمیسیون تماس بازگشته اند با مشکلات امنیتی مواجه شده اند یا استقبال مناسبی از آن ها نشده و عملا به حاشیه رانده شده اند. بنابراین کمیسیون تماس محل ابهام و سوال است، اما اینکه چرا آن افراد خاص در این موقعیت حساس در حال بازگشت به افغانستان هستند، به نظر می رسد که بی ارتباط به این مجمع نیست.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان عزم دارند که مجمع را برگزار کنند و از طریق آن به یک مشروعیت داخلی برسند نه از طریق بازگشت شخصیت ها زیرا بازگشت شخصیت ها نمی تواند برای طالبان مشروعیت ایجاد کند اما اگر مجمع با موفقیت برگزار شود می تواند یک مشروعیت سوری برای طالبان ایجاد کند. پس طالبان تلاش می کنند از تمام ظرفیت ها برای برگزاری موفق این مجمع استفاده کنند و برخی از این ظرفیت ها همین شخصیت هایی هستند که در مهندسی اینگونه فعالیت ها بسیار توانا هستند مانند فاروق وردک، عبدالسلام رحیمی و برخی دیگر.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد که کار کمیسیون تماس طالبان مقدمه سازی برای برگزاری همین مجمع است و کسانی هم که از طریق این کمیسیون برمی گردند تلاش می کنند آن را به گونه ای برگزار کنند که در عرصه بین المللی قابل دفاع باشد.

مبلع بیان داشت: به نظر می رسد عبدالله عبدالله تصور می کند که می تواند نقش مهمی را در این مجمع ایفا کند  و شرایط را به گونه ای پیش ببرد که در آن موثر باشد اما با شناختی که از طالبان وجود دارد آنان به هیچ عنوان حاضر نیستند برای کسانی که در حکومت پیشین دارای جایگاه بودند، جایگاهی قائل شوند و اجازه دهند در ساختار قدرت حضور داشته باشند بنابراین بعید است از سوی طالبان به آقای عبدالله نقش مهمی در آینده افغانستان داده شود.

وی افزود: عبدالله عبدالله ممکن است برای ثبیت جایگاه خود لابی گری هایی با هند داشته باشد اما مشخص نیست مقامات دهلی نو تا چه حد به نقش وی توجه خواهند کرد، هند نگاه مثبتی به طالبان ندارد اما ناگزیری هایی هم برای برقراری ارتباط با آنان دارد و این ناگزیری ها ممکن است نفعی هم برای آقای عبدالله داشته باشد و هند علاقه مند باشد از طریق عبدالله نقش خود را در افغانستان حتی تحت اداره طالبان حفظ کند.

 

کلیدواژه