سرطان 12, 1401 17:54 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی-مذهبی افغان تاکید کرد: مسوولان حکومت طالبان عاملان اهانت و بی حرمتی به یک حسینیه شیعیان در افغانستان را مورد پیگرد قرار داده و مجازات کنند.

حجت الاسلام محمد مختاری در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به انتشار کلیپ تصویری که گفته شده مربوط به یکی از مساجد شیعیان در ولسوالی بلخاب در شمال افغانستان است و عده ای از نیروهای طالبان وارد مسجد شده و از طریق بلندگوها موسیقی پخش کرده اند، گفت: مقدسات خط قرمز هر جامعه ای است و از جمله برای شیعیان هم مقدسات و ارزش های مذهبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اهانت به آن ها قابل تحمل نیست.

وی افزود: البته دقیقا مشخص نیست کلیپی که پخش شده مربوط به ولسوالی بلخاب است یا جای دیگری هرچند بیشتر آگاهان گفته اند مربوط به بلخاب و تکیه خانه یا حسینیه مرکز این ولسوالی بوده که معروف به دهنه بلخاب است، اما فرقی نمی کند کجا بوده باشد، مهم این است که بزرگترین اهانت نسبت به مقدسات شیعیان صورت گرفته است.

این کارشناس افغان اظهار داشت: در صورتی که طالبان بخواهد به حکومت خود دوام دهد، عدالت را برقرار کند و از چالش های آینده جلوگیری کند باید به این مساله توجه کرده و جلو نیروهای بی بند و بار را که بعضی از آن ها اصلا متوجه ارزش های دینی نبوده و بین مسجد، تکیه خانه و میکده فرقی قائل نیستند، بگیرد. مسایل باید به این نیروها گوشزد شود و آنان مورد تنبیه قرار بگیرند.

مختاری عنوان کرد: این مساله ساده ای نیست که عده ای در تکیه خانه ای که در آنجا امر به معروف و نهی از منکر صورت می گیرد، ارشاد دینی و عزاداری می شود و جامعه از آنجا هدایت می شود فتنه گری و بی بند باری کرده و موسیقی و ترانه پخش کنند.

این کارشناس مذهبی یاد آور شد: این با فرهنگ خود طالبان هم سازگار نیست که به ارزش های دینی بی توجهی شود، در حالیکه آن ها حتی به مستحبات دینی هم توجه دارند و پخش موسیقی و ترانه را نهی می کنند عده ای از نیروهایشان از گلدسته های تکیه خانه ای که در آنجا برای نوه پیامبر گرامی اسلام (ص) عزاداری می شود ترانه پخش کرده اند آن هم با شکل و شمایلی که اهانت به آن جایگاه باشد ضمن اینکه با کفش و وسایل نظامی خود به صورت تحقیر آمیز وارد مکان مقدس شده اند که قطعا کار بسیار ناپسندی است.

وی اضافه کرد: مسوولان حکومت طالبان باید حتما این مساله را مورد توجه قرار دهند و عاملین و افرادی را که بدون توجه به ارزش های مذهبی دست به چنین اقدامی زده اند مورد پیگرد قرار دهند در غیر اینصورت مردم شیعه سخت از حکومت طالبان گلایه مند خواهند شد و این قطعا به نفع جامعه افغانستان و حکومت طالبان نخواهد بود.

 

کلیدواژه