اهمیت ویژه ایجاد و توسعه زیرساخت های اقتصادی بین افغانستان و ایران
(last modified 1401-04-20T07:28:30+00:00 )
سرطان 20, 1401 11:58 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان گفت: ایجاد و توسعه زیرساخت های اقتصادی به ویژه در حوزه حمل و نقل مخصوصا بین افغانستان و ایران از اهمیت خاصی مخصوصا برای افغانستان برخوردار است.

حسن علی فکور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تاکید حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در مورد ضرورت ایجاد زیرساخت های اقتصادی بین ایران و افغانستان اظهار داشت: توسعه زیرساخت ها از ملزومات مهم رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی به شمار می رود در این میان زیرساخت های حمل و نقل به ویژه شبکه حمل و نقل جاده ای و ریلی برای افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: افغانستان برای رشد اقتصادی و بهبود وضعیت صادرات و واردات به خصوص با جمهوری اسلامی ایران و از طریق ایران با کشورهای دیگر مانند کشورهای عربی و ترکیه نیاز به افزایش و توسعه شبکه حمل و نقل جاده ای خود دارد اما در این زمینه نواقص و کاستی های زیادی وجود دارد.

به گفته این استاد دانشگاه، در مسیر ارتباطی بین ایران و افغانستان با توجه به میزان قابل توجه حمل و نقل طی شبانه روز تاکنون جاده مخصوصی برای رفت و آمد ماشین های باری ساخته نشده و حمل و نقل مسافر و بار از یک جاده انجام می شود که نقص بزرگی است و برای توسعه تجارت و صادرات و واردات نیاز است یک جاده استاندارد و مطمئن برای تردد ماشین های باری ساخته شود.

فکور با بیان اینکه ایجاد زیرساخت ها در همه عرصه ها به ویژه در شبکه حمل و نقل میان افغانستان و ایران از ضرورت های بسیار اساسی است، اظهار امیدواری کرد همانگونه که اشاره شده گام های عملی و مطمئن در این زمینه برداشته شود.

این کارشناس افغان همچنان خاطرنشان کرد: راه آهن هم از مسیرهای مقرون به صرفه حمل و نقل پس از مسیر دریایی به حساب می آید و از آنجا که افغانستان به دریا راه ندارد، اهمیت راه آهن برایش بیشتر است و ارتباط ریلی بین افغانستان و کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران اهمیت خاصی دارد.

وی اضافه کرد: راه آهن خواف-هرات بین ایران و افغانستان که نیمه تمام است باید تکمیل شود و به بهره برداری نهایی برسد و طبق برنامه ای که وجود دارد این خط نه تنها بین افغانستان و ایران احداث می شود بلکه قرار است از افغانستان عبور کرده و به کشورهای آسیای میانه برسد که از جهت حمل و نقل کالا و مسافر برای افغانستان اهمیت ویژه ای دارد.

 

کلیدواژه