سرطان 26, 1401 13:17 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت معادن و پترولیم حکومت موقت طالبان گفت: در حال حاضر این وزارتخانه هیچ قرارداد رسمی با دولت و یا بخش خصوصی پاکستان یا کشور دیگری در خصوص صادرات زغال سنگ ندارد.

عصمت الله برهان در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: وزارت معادن و پترولیم طالبان زغال سنگ را به تاجران و شرکت های خصوصی افغانستانی می فروشد و آن ها این مواد را به خارج صادر می کنند.

وی افزود: افغانستان حدود 80 نقطه شناخته شده ذخایر طبیعی زغال سنگ دارد که فقط  از 17 نقطه کار استخراج جریان دارد و 63 نقطه دیگر برای برنامه های آینده نگه داشته شده است. طبق برآوردهای انجام شده، از این 17 نقطه امکان استخراج دو میلیارد و 350 میلیون تن زغال سنگ وجود دارد که بسیار زیاد است. صادرات روزانه زغال سنگ از افغانستان به پاکستان روزانه ده هزار تن است و اگر همین میزان صادرات هر روز از این 17 نقطه انجام شود حدود 550 سال طول می کشد تا ذخایر آن به پایان برسد و اگر میزان صادرات روزانه به بیست هزار تن برسد 275 سال طول می کشد.

به گفته برهان طالبان زغال سنگ را به شرکت های داخلی و تاجران افغانستان با پول افغانی و به ازای هر تن سه تا چهار هزار افغانی می فروشد و آن ها این زغال سنگ را به خارج صادر می کنند. در داخل خاک افغانستان تعرفه وزارت معادن، گمرک وزارت مالیه و هزینه حمل و نقل همه با پول افغانی اخذ می شود و زمانی که تاجران زغال سنگ را از خط دیورند خارج می کنند حدود 240 دالر در هر تن برایشان تمام می شود. از آن پس هم به حکومت طالبان ارتباطی ندارد که آن را به کدام کشور و چگونه می فرستند اما  قیمت زغال سنگ در بازار جهانی حدود 400 دالر در هر تن است که البته هزینه انتقال آن بالا است.

وی در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه پاکستان زغال سنگ افغانستان را به روپیه پاکستانی می خرد، یاد آور شد که حکومت طالبان زغال سنگ را به تاجران افغانستانی به پول افغانی می فروشد و آن ها آن را با هزینه خود به خط دیورند انتقال می دهند و به تاجران پاکستانی می فروشند و از آنجا که پاکستانی ها به این زغال سنگ نیاز شدید دارند حاضرند با هر پولی که تاجران افغانستانی بگویند خریداری کنند.

سخنگوی وزارت معادن و پترولیم حکومت موقت طالبان اظهار کرد: تلاش می شود که در آینده مواد معدنی افغانستان علاوه بر پاکستان که نیاز شدیدی مخصوصا به زغال سنگ دارد، به دیگر کشورها هم صادر شود اما تا کنون با هیچ کشوری در این زمینه قراردادی عقد نشده است.

برهان در مورد برخی خبرها مبنی بر اینکه با صادرات بی رویه زغال سنگ به پاکستان و افزایش قیمت آن در افغانستان برخی کارخانه ها از جمله کارخانه های خشت پزی از کار افتاده اند عنوان کرد: در داخل افغانستان قیمت افزایش پیدا نکرده و بین سه تا چهار هزار افغانی در هر تن است و فقط تعرفه گمرکی برای صادرات افزایش یافته است.

این مقام مسوول در وزارت معادن و پترولیم طالبان در مورد امنیت معادن و ذخایر طبیعی افغانستان و جلوگیری از تاراج آن ها هم گفت: این وزارت برنامه های زیادی روی دست دارد و تصمیم ها در این زمینه با وزارت های دفاع، داخله، اداره استخبارات و مرزبانان در میان گذاشته شده است. در گذشته سرمایه گذاران چندان تمایل نداشتند که در پروژه های معادن و ذخایر زیرزمینی سرمایه گذاری کنند زیرا روند کار با فساد اداری مواجه می شد و رشوه ستانی زیاد بود.

وی اضافه کرد: اما اکنون زمانی که تاجر مکتوب وزارت معادن را داشته باشد کسی نمی تواند جلوش را بگیرد و غیر قانونی پول اخذ کند به همین دلیل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بخش تمایل زیادی دارند.

 

کلیدواژه