سازمان ملل ضمن بررسی وضعیت حقوق زنان در افغانستان باید اقدام عملی در این زمینه انجام دهد
(last modified 1401-04-29T09:10:39+00:00 )
سرطان 29, 1401 13:40 Asia/Kabul

فعال حقوق زنان در افغانستان گفت: سازمان ملل متحد ضمن بررسی وضعیت حقوق زنان در افغانستان باید اقدام عملی در این زمینه انجام دهد و تنها به ابراز نگرانی از وضعیت بسنده نکند.

فعال حقوق زنان در افغانستان گفت: سازمان ملل متحد ضمن بررسی وضعیت حقوق زنان در افغانستان باید اقدام عملی در این زمینه انجام دهد و تنها به ابراز نگرانی از وضعیت بسنده نکند.

سوسن خالقیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان مبنی بر اینکه گزارش یازده ماهه خود را به سازمان حقوق بشر ارسال می کند تا وضعیت حقوق بشری به ویژه حقوق زنان در افغانستان مورد بررسی قرار بگیرد، اظهار داشت: صرف بررسی کاری از پیش نمی برد و برای بهبود وضعیت حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان باید عملا اقدام شود.

وی افزود: به نظر می رسد در صورتی که در این گزارش حقایق انعکاس داده شود و وضعیت شهروندان افغانستان به ویژه زنان به صورت واقعی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد قلوب هر کسی و از جمله مسوولان نهادهای حقوق بشری جریحه دار خواهد شد و اقدامی انجام خواهند داد.

به گفته این فعال حقوق زنان در افغانستان وضعیت زنان در این کشور واقعا نگران کننده است و حتی از ابتدایی ترین حقوق خود که حق آموزش است محروم شده اند، ماه هاست که گفته می شود مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم به زودی بازگشایی می شوند اما تاکنون بازگشایی نشده اند. سازمان ملل هم باید فقط موضوع بررسی وضعیت را مد نظر نداشته باشد و باید در عمل برای زنان افغانستان کاری کند، معمولا اوضاع در افغانستان مورد بررسی قرار می گیرد اما در عمل کاری انجام نمی شود.

خالقیار عنوان کرد: از سازمان ملل انتظار می رود تنها به ابراز نگرانی از اوضاع مردم در افغانستان بسنده نکند و برای برون رفت مردم و به ویژه زنان از این وضعیت اقدام عملی کند، در حالی که در افغانستان حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان نقض می شود مسوولان سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری تا کنون فقط به ابراز نگرانی اکتفا کرده اند. این ابراز نگرانی ها تاکنون نتوانسته در رابطه با کار، تحصیل و فعالیت زنان در عرصه های مختلف تاثیری داشته باشد.

وی اضافه کرد: سازمان ملل و جامعه جهانی باید راهکارهای عملی را برای حل مشکلات جامعه افغانستان جستجو کنند، آن ها که در مورد وضعیت تعلیم و تحصیل دختران افغان ابراز نگرانی می کنند چرا روی حکومت فعلی فشار نمی آورند که مدارس دخترانه بازگشایی شود، زنان افغانستان در حال حاضر از حق کار محروم هستند و در هیچ نهاد دولتی زنی حضور ندارد، چرا در این زمینه خاموشی اختیار کرده اند؟ بنابراین فقط با حرف و ابراز نگرانی کاری از پیش نمی رود و باید در عمل اقدام شود.

 

کلیدواژه