طالبان امنیت مراسم دهه محرم را به برگزارکنندگان آن واگذار کرده اند
(last modified 1401-05-08T10:03:05+00:00 )
اسد 08, 1401 14:33 Asia/Kabul

عضو شورای علمای شیعه افغانستان در ولایت غزنی گفت: مسوولان حکومت طالبان در این ولایت مخالفتی با برپایی مراسم عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام نکرده اند اما گفته اند امنیت داخلی مراسم با برگزارکنندگان آن است.

حجت الاسلام سید محمد ضیاء حسنی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: در شهر باستانی غزنی، همه ساله مراسم عزاداری ماه محرم برپا می شده و این مراسم به صورت پرشور در تمام مساجد و تکیه خانه ها برگزار شده است، در بعضی روزها هم دسته های عزاداری و سینه زنی در بیرون و فضای باز تجمع می کردند، امنیت نسبی وجود داشته و گاهی هم مواردی از ناامنی رخ داده اما به صورت کلی مراسم عزاداری به خوبی برگزار می شده است.

وی افزود: امسال در صحبتی که با مسوولان محلی حکومت طالبان و فرماندهی پلیس غزنی شده مخالفتی با برگزاری مراسم عزاداری نکرده اند و استقبال هم کرده اند اما در مورد بحث تامین امنیت گفته اند که امنیت داخلی مراسم با برگزار کنندگان آن است و نیروهای طالبان هم برای تامین امنیت شهر تلاش می کنند.

این روحانی افغان عنوان کرد: در زمان دولت پیشین هم امنیت داخلی مراسم عزاداری با خود مردم بود با این تفاوت که با هماهنگی هایی که می شد چند نظامی برای تامین امنیت برخی مساجد و پایگاه های عزاداری اعزام می شد و برخی پایگاه ها هم درخواست اعزام نیروی نظامی نمی کردند و برگزارکنندگان مراسم و مردم خودشان در تامین امنیت نقش ایفا می کردند. اینکه امنیت مراسم به خود مردم سپرده شود هم یک روش است.

به گفته حسنی آمادگی ها اتخاذ و عزاداری های ماه محرم در افغانستان و ولایت غزنی آغاز شده است، تشکل هایی هم در ولایت غزنی وجود دارد که علماء و روحانیون، قاریان، مداحان و جوانان در آن ها حضور دارند و نشست هایی در مورد چگونگی برگزاری مراسم عزاداری دایر می کنند، با شورای علمای شیعه افغانستان و پیشنهادات آن هم هماهنگ هستند.

این عضو شورای علمای شیعه افغانستان تصریح کرد: یکی از سفارشات شورا این بود که در مراسم عزاداری قمه زنی انجام نشود، صدای بلندگوها در مراسم برای همسایگان آزار دهنده نباشد، از بلندگوهای بیرونی استفاده نشود و به نظم و امنیت مراسم هم توسط برگزار کنندگان نظارت شود.

به گفته حسنی مشکلات و چالش هایی در زمینه هماهنگی ها برای برگزاری هرچه بهتر مراسم عزاداری وجود دارد که از جمله آن ها صدای بالای بلندگوها در برخی مناطق و قمه زنی عده ای از سینه زنان است که آفت هایی هم دارد و باعث سوء استفاده دشمنان می شود.

 

کلیدواژه