اسد 10, 1401 19:45 Asia/Kabul
  • جمهوری اسلامی ایران ؛ قدرت پهپادی منطقه غرب آسیا

سردار «سنایی راد» معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوای ایران با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران، قدرت پهپادی منطقه است، ایران را از قدرت‌های برتر پهپادی جهان برشمرد و تصریح کرد: قدرت پهپادی ایران در موارد مختلف در سال‌های اخیر، به رخ دوست و دشمن کشیده شده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، به همت سپاه پاسداران و ارتش در کنار وزارت دفاع، با تکیه بر ظرفیت‌های داخل به پیشرفت‌های شگرفی در حوزه پهپادی رسیده است، تأکید کرد: امروز ایران، به تولید پهپادهای مدرن و روز دنیا دست پیدا کرده است.

سنایی راد با اشاره به نقش محوری قدرت پهپادی در استحکام جبهه مقاومت در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی، گفت: رژیم جعلی صهیونیستی از قدرت پهپادی جبهه مقاومت ترس و هراس دارد.

پیشرفت های پهپادی جمهوری اسلامی ایران در سه دهه اخیر همواره چشمگیر بوده و پهپادهای ساخت ایران به ویژه در یک دهه اخیر با توجه به بروز درگیری های منطقه ای به خوبی ارزش بالای خود را در زمینه های نظارت و شناسایی، هدف یابی و اجرای عملیات تهاجمی در میادین نبرد منطقه نشان داده اند.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توانسته‌اند به دستاوردهای بسیار پیشرفته‌ای در حوزه پهپادی دست پیدا کنند که این دستاوردها ایران را به قدرت برتر پهپادی در منطقه تبدیل کرده است.

قدرت پهپادی ایران دامنه امنیت و پاسداری از مرز‌های کشور را کیلومتر‌ها دورتر از از مرز‌های زمینی و دریایی آن افزایش داده است. توان پهپادی ایران طی سال‌های گذشته با تمرکز بر دو عنصر کمیت و کیفیت پرنده‌های بدون سرنشین با جهش قابل توجهی همراه بوده و امروزه به قدرت پهپادی منطقه تبدیل شده و در بین کشور‌های صاحب فناوری ساخت پهپاد، جایگاه ویژه ای دارد.

امیر دریادار موسوی معاون عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران می گوید : قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران یکی از این ظرفیت ها را برای ما ایجاد کرده است که در کنار سامانه های موشکی و به عنوان مکمل سامانه های موشکی ما این قدرت بازدارندگی را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در کنار توان پهپاد سپاه پاسداران فراهم کرده است.

با توجه به اینکه در جنگ های اخیر مانند جنگ  قره باغ و جنگ اوکراین نقش کلیدی پهپادها چه در زمینه ماموریت های شناسایی وتجسسی و هدایت آتش توپخانه و چه در زمینه ماموریت های رزمی و انهدام تسلیحات دشمن مشخص شده ، لذا ستاد کل نیروهای مسلح و نیز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با همراهی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  با شناخت از ماهیت جنگ های نوین به درستی مسیر توسعه هر چه بیشتر توانمندی پهپادی ایران را دنبال می کنند.

در نبردهای امروزی در عملیات‌های گوناگون دفاعی، تهاجمی، زمینی، دریایی، هوایی و پدافند هوایی و در ابعاد دفاعی، تهاجمی، انهدامی، شناسایی، مراقبتی، جنگ الکترونیک، حمل محموله و ده‌ها ماموریت دیگر، پهپادها روز به روز جایگاه بالاتری در میان تجهیزات و روش‌های نبرد پیدا می‌کنند. مداومت پروازی کم هزینه بودن به لحاظ جانی و مالی، از مشخصات برجسته پهپادها است.

ایران توانسته در عرصه نظامی با اتکا به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی و متخصصان بومی ، نیروی پهپادی عظیمی را ایجاد کند که قادر به چالش کشیدن برتری هوایی آمریکا در منطقه غرب آسیا است. در واقع پهپاد های ایرانی توانسته اند ضمن انجام انواع عملیات شناسایی از تجهیزات و نیروهای آمریکایی در منطقه در موارد لازم اقدامات رزمی و ضربتی نیز به انجام رسانند و همین مساله موجب شگفتی طرف آمریکایی شده است. 

ژنرال «کنت مکنزی»فرمانده وقت «سنتکام» در اواخر آوریل 2021 در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت :ایران با استفاده از انواع پهپادهای رزمی و شناسایی، برتری هوایی آمریکا درمنطقه را به چالش کشیده است. قدرت پهپادی ایران باعث شده تا آمریکا برای اولین بار از جنگ کره، برتری هوایی خود را از دست بدهد.

 

کلیدواژه