اسد 11, 1401 12:46 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: امریکایی ها هنوز هم مانند دهه های گذشته با مردم افغانستان برخورد صادقانه ای ندارند و فقط به دنبال اهداف خود با استفاده از این کشور هستند.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکایی ها در ارتباط های خود با طالبان هم مانند گذشته سیاست دوگانه ای را دنبال می کنند و اینکه وانمود می کنند مسایل بشری در افغانستان برایشان مهم است و از طالبان می خواهند که خود را به رعایت حقوق بشر مقید کنند بیش از اینکه یک واقعیت و یک رفتار واقعی از سوی امریکایی ها باشد یک رفتار رسانه ای و سیاسی است.

وی تصریح کرد: برای امریکایی ها اصلا اهمیتی ندارد که چه تعداد انسان در افغانستان در سختی زندگی می کنند بلکه برایشان مهم این است که منافع خود را تامین کنند و علی رغم اینکه مدعی هستند فشارهایی را بر طالبان وارد می کنند تا مساله زنان، دانش آموزان و اقلیت ها و مخالفین سیاسی آن ها به نحوی حل و فصل شود اما در عمل کارهایی انجام می دهند که باعث تقویت طالبان می شود.

به گفته مدیر مسوول خبرگزاری اطلس افغانستان امریکا تحت عناوین حقوق بشری و مسایلی مانند آن طالبان را مورد حمایت های مالی و کمک های نقدی قرار می دهد، همکاری های امنیتی و استخباراتی  با طالبان در حال انجام است و نیز حضور فیزیکی در کابل دارند چنانکه برخی گزارش ها حاکی از آن است که امریکایی ها هنوز در کابل حضور دارند و در پایگاه های خود فعالیت هایی انجام می دهند و در مواردی همکاری های مشاوره ای بسیار نزدیکی با طالبان دارند.

به گفته این کارشناس سیاسی همه این ها نشان می دهد که رابطه امریکا با طالبان رابطه تنگاتنگی است و فشار امریکایی ها بر طالبان به خاطر کاستی های آنان فقط در حد ادعا است. ممکن است امریکایی ها حضور خود را در افغانستان کاهش داده و نحوه این حضور را از نظامی به استخبارتی تغییر داده باشند اما افغانستان اولویت خود را برای امریکایی ها از دست نداده است، امریکایی ها افغانستان را رصد و تلاش می کنند که اوضاع را در این کشور به نفع خود مدیریت کنند.

وی اظهار کرد: امریکایی ها یارگیری هایی هم از کشورهای منطقه کرده اند چنانکه پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی همسو با آن ها عمل می کنند و برخی کشورهای دیگر هم اگرچه اختلافاتی با امریکا دارند اما این اختلافات مبنایی نیست که مخل فعالیت امریکا در افغانستان باشد.

مبلغ گفت: امریکا بر اساس سیاست های خود علاقه مند است که اوضاع در منطقه ژئوپلیتیک افغانستان ناامن و نامساعد باقی بماند یا حکومتی در این کشور مستقر باشد که به صورت تام و تمام متحد امریکا به حساب آمده و از آن حرف شنوی داشته باشد. بنابراین در افغانستان یا حکومتی کاملا سرسپرده می خواهند و یا اگر چنین امکانی وجود نداشته باشد اوضاع را در این کشور آشفته می خواهند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: دلیل این امر آن است که افغانستان همواره به عنوان حلقه اتصال آسیای جنوبی و آسیای مرکزی مطرح بوده و اگر در شرایط عادی در تعامل با همسایگان خود قرار بگیرد بر وضعیت اقتصادی رقبای امریکا در منطقه که عبارتند از هند، چین، ایران و روسیه اثر خواهد گذاشت.

به گفته مبلغ به این ترتیب تحریم های امریکا نسبت به این کشورها بی اثر خواهد شد و وضعیت ژئوپلیتیک منطقه این امکان را به این رقبای امریکا خواهد داد که در حوزه های مختلف از امریکا پیش بیفتند.

وی اضافه کرد: بنابراین یک افغانستان آرام، همراه و همسو با کشورهای منطقه هرگز به نفع امریکا نیست و امریکایی ها تمام تلاش خود را می کنند که کمترین هزینه را در افغانستان متقبل شوند اما منافع شان در افغانستان که تحت فشار قرار دادن کشورهای رقیب شان است تامین شود و هزینه آن هم به جای اینکه به امریکا تحمیل شود میان همین کشورهای همسایه تقسیم شود.

 

کلیدواژه