شرط اروپا برای کمک به افغانستان
(last modified Sun, 14 Aug 2022 14:38:35 GMT )
اسد 23, 1401 19:08 Asia/Kabul
  • شرط اروپا برای کمک به افغانستان
    شرط اروپا برای کمک به افغانستان

اروپا،کمک به افغانستان را به ایجاد حکومتی فراگیر در این کشور مشروط کرد.

"توماس نیکلاسون" نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان  در آستانه اولین سالگرد به قدرت رسیدن طالبان، با انتشار توییت‌هایی، کمک این اتحادیه به افغانستان را به برقراری حکومتی فراگیر مشروط کرد.

نیکلاسون نوشت: صلح، ثبات و رفاه در افغانستان مستلزم فرآیند سیاسی فراگیر با مشارکت کامل، برابر و معنادار همه اعم از زنان و مردان است.

موضع نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان درباره مشروط بودن کمک های این اتحادیه به افغانستان به شکل گیری حکومت فراگیر تکرار سیاست قبلی اروپا در قبال حاکمیت مجدد طالبان در این کشور است.

 "وانت برنت" سفیر اتحادیه اروپا درافغانستان نیز پیشتر در نشست شورای اروپا که به منظور بررسی اوضاع این کشور و تصمیم گیری در مورد سیاست این اتحادیه در قبال حاکمیت طالبان در افغانستان سخن می گفت، تصریح کرده بود، اجماع جامعه جهانی بر این است تا طالبان به رسمیت شناخته نشود.

چندی پیش هم سرپرست نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، ادامه کمک ها به این کشور را به بازگشایی مدارس دخترانه توسط دولت طالبان مشروط کرد.

موضع گیری نهادهای بین المللی و منطقه ای از جمله سازمان ملل و اتحادیه اروپا درباره آنکه ادامه کمک های آنان به افغانستان به تغییر در سیاست های دولت طالبان در این کشور از جمله خروج از قوم گرایی در قدرت و تشکیل حکومت فراگیر و همچنین محترم شمردن حقوق زنان و دختران در تحصیل و کار نشان می دهد که طالبان نباید به کمک های بشر دوستانه دستکم از سوی این گونه نهادها امیدوار باشد.    

کشورهای غربی یکی از مهمترین معیارهای شناسایی رسمی حاکمیت طالبان در افغانستان را تشکیل حکومت فراگیر و محترم شمردن حقوق و آزادی های زنان به خصوص در بخش تحصیل و اشتغال اعلام کرده اند و ادامه سیاست های محدود کننده برای جامعه زنان را موجب افزایش بی اعتمادی به طالبان و نهایتا عزم بیشتر برای عدم تعامل با این گروه دانسته اند. 

سیدجواد حسینی، کارشناس مسائل سیاسی  در افغانستان می گوید:

 «تا زمانی که دولت طالبان به این خواسته‌های جامعه بین المللی پاسخ مثبت ندهد، گمان نمی‌کنم که جامعه جهانی حاضر شود که آنها را به رسمیت بشناسد».

در شرایطی که دولت طالبان با انزوای بین المللی ناشی از عدم پذیرش رسمی حاکمیت  این گروه توسط جامعه جهانی ،مسدود شدن دارایی های بانک مرکزی افغانستان توسط آمریکا و قطع کمک های بین المللی به دلیل اعمال سیاست های محدود کننده در این کشور مواجه شده است، تاکید اتحادیه اروپا بر عدم ارسال کمک ها به افغانستان تا زمان تشکیل حکومت فراگیر در این کشور می تواند چالش های طالبان به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

بنابراین، دولت طالبان برای خروج از بحران های چند گانه موجود در افغانستان باید با انعطاف در سیاست های خود دراین کشور، گام در مسیر اعتمادسازی بین المللی بگذارد تا بتواند بخشی از نیازهای معیشتی مردم به خصوص موادغذایی و دارو را در قالب کمک های بشردوستانه دیگر کشورها و نهادهای منطقه ای و بین المللی تامین کند.

کلیدواژه