اسد 26, 1401 13:42 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی ایرانی تاکید کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال مذاکرات برجامی همواره تعاملی و سازنده بوده و این غربی ها و به ویژه امریکایی ها هستند که باید از خود انعطاف نشان دهند.

قاسم غفوری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در مورد پاسخ جمهوری اسلامی ایران به مباحث مطرح شده از سوی هماهنگ کننده مذاکرات در نشست وین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از آغاز مذاکرات رویکرد تعاملی و سازنده را در قبال مذاکرات داشته و حتی کشورهای غربی هم اذعان کرده اند که آنچه باعث شکل گیری مذاکرات و استمرار آن شده ابتکار عمل هایی بوده که ایران در روند مذاکرات ارایه کرده و محورهای اصلی مذاکرات بر اساس آن بوده است.

وی افزود: ایران همواره تاکید داشته که گفت و گو و تعامل اصول اولیه اش برای مذاکرات است هرچند همانگونه که آقای امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده در صورتی که طرف های مقابل به وظایف خود در قبال برجام عمل نکنند ایران برنامه دومی را هم در نظر دارد که آن را اجرا خواهد کرد.

به گفته این کارشناس سیاسی پاسخ ارسالی ایران به اتحادیه اروپا د رخصوص برجام ادامه روند مذاکرات و روحیه تعامل در چارچوب تحقق یک توافق مثبت، پایدار و فراگیر است تا بتواند تامین کننده خواسته ها و منافع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات باشد.

غفوری عنوان کرد: ایران براساس حقوق ملت و همان شروط اصلی که برای تحقق یک توافق خوب و پایدار از ابتدا مطرح کرده بود پاسخ اروپا را داده و همانگونه که وزیر خارجه ایران تاکید کرده در قبال مذاکرات و طرح آقای بورل هماهنگ کننده مذاکرات به اندازه کافی انعطاف نشان داده و اکنون طرف غربی و به ویژه امریکایی ها هستند که باید تصمیم سیاسی را بگیرند و با یک رویکرد منطقی در قبال مسایلی که ایران مطرح کرده زمینه را برای رسیدن به یک توافق فراهم کنند.

وی تصریح کرد: ایران از یکسو بر حفظ و تحقق تمام حقوق حقه خود در برجام و مباحثی که مطرح بوده تاکید دارد و تمام خواسته هایی را که در چارچوب لغو تحریم ها، راستی آزمایی و مباحثی که در مورد آژانس و بسته شدن پرونده های ادعایی مطرح کرده بر اساس برجام بوده و چیزی فراتر از برجام را مطالبه نکرده و اینکه غربی ها گفته اند ایران باید از خواسته های فرابرجامی بگذرد صرفا یک تبلیغات رسانه ای بوده است.

به گفته غفوری آنچه اکنون مطرح است این است که طرف مقابل به ویژه امریکا باید تصمیم بگیرد که با کنار گذاشتن سیاست های تحریمی و سیاست های اشتباه گذشته زمینه را برای احیای برجام فراهم کند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: ایران همواره در برجام بوده و تنها عضوی که از برجام خارج و زمینه ساز مشکلات شده امریکا بوده و ادعای امریکا مبنی بر بازگشت دو طرف به برجام، نوعی فرافکنی برای یکسان کردن معادلات است و اکنون هم باید امریکا با نشان دادن انعطاف و کنار گذاشتن زیاده خواهی های گذشته زمینه را برای بازگشت خود به برجام فراهم کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که غربی ها یک رویکرد تعاملی جدید را در پیش بگیرند و با اجرای تعهدات برجامی متعهد شوند و گام هایی را در جهت یک توافق مثبت و پایدار بردارند، می توان به نتایج مثبت مذاکرات امیدوار بود.

 

کلیدواژه