سران طالبان در موضوعات مختلف وحدت نظر ندارند و اختلاف دیدگاه بین آنان مشهود است
(last modified 1401-05-30T10:16:24+00:00 )
اسد 30, 1401 14:46 Asia/Kabul
  • سران طالبان در موضوعات مختلف وحدت نظر ندارند و اختلاف دیدگاه بین آنان مشهود است

کارشناس سیاسی افغان گفت: سران طالبان در موضوعات مختلف وحدت نظر ندارند و در نظرات آن ها اختلاف و پراکندگی دیده می شود.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر رهبر طالبان در سخنرانی اش در قندهار مبنی بر اینکه در توافقنامه دوحه چیزی در مورد حدود اسلامی وجود ندارد و طالبان آماده است بر اساس شریعت اسلام دوباره با امریکا بجنگد، اظهار داشت: افرادی مانند سرپرست وزارت خارجه، سرپرست وزارت دفاع و برخی دیگر از سران حکومت موقت طالبان می گویند به دنبال روابط حسنه با امریکا هستند و از امریکا می خواهند دارایی های افغانستان را آزاد کند اما رهبر طالبان موضع گیری شدیدی علیه امریکا و غرب و تصمیماتی داشت که به گفته او در تضاد با شریعت باشند.

وی افزود: این به معنای آن است که بین حکومت طالبان و امریکا تضاد و خصومت پیش آمده و به خصوص پس از کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در افغانستان توسط امریکا، کشمکش هایی بین آنان در خصوص توافقنامه دوحه به وجود آمده است. به هر صورت دیدگاه رهبر طالبان نسبت به امریکا با دیدگاه برخی دیگر از سران طالبان متفاوت است و با خواسته های طالبان که به دنبال روابط خوب با امریکا و به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی هستند در تضاد قرار دارد و اگر شرایط همین گونه پیش برود شاهد تشدید اختلافات بین امریکا و طالبان خواهیم بود.

به گفته این کارشناس سیاسی در حال حاضر تضاد منافع بین طالبان و امریکا به شدت وجود دارد؛ امریکا از حضور چین، روسیه و ایران در افغانستان و سرمایه گذاری هایی که در این کشور در نظر دارند به شدت نگران است زیرا گمان نمی کرد که طالبان با دشمنان دیرینه اش روابط نزدیک برقرار کنند.

مظفری در خصوص برخی تحلیل ها مبنی بر اینکه امریکا به دنبال تامین امنیت و بهبود اوضا در افغانستان نیست و اوضاع نابسامان در این کشور و در نتیجه به رسمیت شناخته نشدن طالبان را به نفع خود می داند عنوان کرد: امریکا در گذشته هم به دنبال تامین امنیت و ثبات در افغانستان نبود و اکنون هم درپی تخریب اوضاع سیاسی و اقتصادی این کشور است و می خواهد فشارهایی بر طالبان وارد کند تا به خواسته هایش تن دهد و اگر تن ندهد تشنج در روابط شان بیشتر خواهد شد، رهبر طالبان هم با اظهارات اخیر خود زمینه تخاصم و تنش را بیشتر کرد.

این کارشناس افغان بیان داشت: در شرایط کنونی سران طالبان بیشتر باید به فکر بهبود اوضاع امنیتی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان باشند تا ایجاد تنش و تخاصم بیشتر با امریکایی ها و به نظر می رسد اینگونه موضع گیری ها سبب اختلاف در بین سران طالبان هم بشود. زمانی که حکومت طالبان بتواند به اوضاع افغانستان از جنبه های مختلف سر و سامان بدهد و این کشور تا حدی به خودکفایی برسد می تواند مواضع شدید تری هم اتخاذ کند.

 

کلیدواژه