اسد 31, 1401 13:10 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: فساد در افغانستان وجود دارد زیرا مدیریت درست و حرفه ای در ادارات این کشور وجود ندارد.

داکتر محمد قاهر سینا در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در مورد گزارش سازمان شفافیت بین الملل مبنی بر اینکه افغانستان در میان هفت کشور دارای بیشترین فساد مالی و اداری و در وضعیتی بدتر از گذشته قرار دارد اظهار داشت: اگرچه سازمان های وابسته به غرب اهداف خاصی از ارایه چنین گزارش هایی دارند اما واقعیت این است که فساد در افغانستان وجود دارد.

وی افزود: از جمله شیوه هایی که غربی ها می خواستند کشوری را در صدر خبرهای جهان قرار دهند همین گزارش های سازمان های بین المللی و گزارش ها در مورد فساد اداری و مالی بوده است، از سال 2012 به اینسو تلاش کرده اند که یک مساله روحی روانی برای مردم افغانستان و یک مساله برای مشغول کردن توجه کشورهای منطقه و جهان ایجاد کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی آن ها می خواهند همه را در مساله تضعیف بیشتر نظام اداری و مدیریتی افغانستان دخیل کنند تا آنچه در برنامه قدرت های بزرگ در سال 1995 طرح شد، در سال 1999 مورد بحث قرار گرفت و در سال 2012 نماینده و سفیر امریکا برای افغانستان به آن اشاره کرد که عبارت از تجزیه خاک افغانستان و ایجاد کشورهای دیگری در منطقه بود پیگیری کنند و به هدف خود برسند.

سینا در مورد عوامل تنظیم گزارش سازمان شفافیت بین الملل که به افغانستان نمره 16 داده عنوان کرد: فساد در افغانستان وجود دارد به عنوان مثال عواید جمع آوری می شود اما مسیر آن مشخص نیست که در کجا به مصرف می رسد، برنامه مدیریتی درستی وجود ندارد و کارها به افرادی سپرده شده که هیچ آشنایی با کار مربوطه و قوانین و دستورالعمل های آن ندارند.

وی تصریح کرد: حکومت طالبان افراد وابسته به خود را در ادارات مختلف از رتبه های بالا گرفته تا رتبه های پایین مستقر کرده اند در حالی که آنان آشنایی لازم را با کارهای سپرده شده ندارند و این خود نشان دهنده فساد در ادارات است.

به گفته این کارشناس سیاسی در شرایط فعلی که افغانستان تحت تسلط طالبان قرار دارد فساد وجود دارد و تغییر خاصی نسبت به گذشته ایجاد نشده است. حکومت گذشته قادر شده بود شصت درصد مصارف بودجه سالانه خود را از عواید داخلی به دست آورد و این در حالی بود که بیش از 850 هزار کارمند دولتی وجود داشت که از خزانه دولت حقوق دریافت می کردند و حدود 300 هزار نفر هم در ارگان های نظامی و امنیتی حضور داشتند که حقوق آن ها از بودجه امریکا و ناتو تامین می شد.

سینا اظهار کرد: اما امروز همان شصت درصد مصارف بودجه هم تامین نمی شود. مالیات تا سه برابر افزایش یافته و جمع آوری می شود اما حسابدهی در مورد اینکه کجا می رود و چگونه مصرف می شود وجود ندارد، این عواید در بین دو جناح طالبان تقسیم می شود و به بانک نمی رود.

وی اضافه کرد: امریکا هم دارایی های افغانستان را مسدود کرده و این دارایی ها در چرخش نیست و راکد است، سیستم بانکداری ضعیف است و به جای اینکه جمع آوری عواید با مدیریت دقیق صورت بگیرد کارها به صورت سنتی و کاغذی انجام می شود، پس فساد وجود دارد.

 

کلیدواژه