تاکید بورل بر پاسخ منطقی ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا در زمینه برجام
(last modified 1401-06-01T03:43:45+00:00 )
سنبله 01, 1401 08:13 Asia/Kabul
  • تاکید بورل بر پاسخ منطقی ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا در زمینه برجام
    تاکید بورل بر پاسخ منطقی ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا در زمینه برجام

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا در مورد احیای برجام را معقول توصیف کرد.بورل در این باره تصریح کرد: پس از ارائه پیشنهاد خود، پاسخ ایران را دریافت کردیم که به نظر من منطقی بود.

وی در حاشیه سمیناری در اسپانیا خاطر نشان کرد: پاسخ ایران به آمریکا انتقال داده شده و واشنگتن هنوز پاسخ نداده است.بورل با بیان اینکه منتظر آمریکا هستیم، تصریح کرد: امیدواریم که این پاسخ به ما اجازه دهد روند مذاکرات را تکمیل کنیم و ما نسبت به این مسئله امیدواریم اما نمی‌توان در مورد آن به شما اطمینان بدهم.

تاکید بورل یه عنوان هماهنگ کننده مذاکرات لغو تحریم ها در وین بر منطقی بودن پاسخ ایران به پیشنهاد وی در زمینه بازگشت آمریکا به توافق برجام و اجرای دوباره مفاد برجام از سوی ایران درازای اجرای خواسته هایش، نشان دهنده این امر است که حتی شرکای اروپایی واشنگتن نیز معترف هستند که تهران درمذاکرات وین موضعی عقلانی و منطقی در پیش گرفته است.

این در حالی است که آمریکا به عنوان کشوری که در مه 2018 به طور غیر قانونی از برجام خارج شد هنوز هم به رغم وعده های جو بایدن رئیس جمهور فعلی این کشور از ارائه پاسخ خود به پیشنهاد اتحادیه اروپا با گذشت چند روز از اقدام مشابه ایران خودداری کرده است. گفت‌ وگوهای وین در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال 2015 است.بهانه واشنگتن بررسی همه جانبه پاسخ تهران و مشورت با شرکای خود به ویژه اسرائیل و طرف های اروپایی است. در واقع یکی از دلایل مهم خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا از برجام فشارهای رژیم صهیونیستی و لابی آن در آمریکا بوده است. مقامات ارشد تل آویو از جمله «یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مخالفت خود با قبول خواسته های ایران از جانب آمریکا و بازگشت واشنگتن به برجام را اعلام کرده اند.

لاپید، پنج‌شنبه قبل به کاخ سفید پیام داده که متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به عنوان متن توافق برای بازگشت به برجام از مفاد توافق برجام ۷ سال پیش فراتر رفته و حتی از خطوط قرمز دولت بایدن گذشته است، از این رو او توصیه کرده که ایالات متحده از مذاکرات کناره‌گیری کند، زیرا ضعف دولت بایدن را نشان خواهد داد.

لاپید در ادامه تحرکات خود برای کارشکنی در روند مذاکرات رفع تحریم ها علیه ایران طی دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت که اسرائیل مخالف احیای برجام است.موضع واشنگتن در قبال خواسته تل آویو این است که به رغم تفاهم استراتژیک با اسرائیل در باره برنامه هسته ای ایران اما در سطح تاکتیکی با آن اختلاف نظر دارد. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:«از دیدگاه هدف استراتژیک برجام که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، واشنگتن و تل‌آویو هردو هم نظر هستند، اما شکی وجود ندارد که اختلاف نظر ما واسرائیل درمورد برجام اختلاف تاکتیکی است.»

مساله دیگر برای بازگشت آمریکا به برجام فائق آمدن بر مخالفت های جدی با آن در کنگره آمریکا است. جمهوری خواهان و شماری از دموکراتها بر مخالفت خود با این مساله تاکید ورزیده و حتی اخیرا طرحی برای دائمی کردن یکی از تحریم های آمریکا علیه ایران درکنگره مطرح شده است. «تیم اسکات»، «ماگی هاسان» و «بیل هاگرتی» سناتورهای آمریکایی طرحی دو حزبی موسوم به «مستحکم کردن "قانون تحریم‌های ایران" (آیسا) ارائه کرده‌اند.هدف این طرح، دائمی کردن «قانون تحریم‌های ایران» که به «قانون داماتو» هم شهرت دارد و به رئیس‌جمهور ایالات متحده اجازه اعمال تحریم‌های ثانویه علیه بخش انرژی ایران را می‌دهد است.

این امر در کنار اظهارات و موضع گیری های مخالفت آمیز متعدد در کنگره نشان می دهد که دولت بایدن حتی در صورت بازگشت به برجام کاری سخت در دستگاه قانون گذاری آمریکا درپیش خواهد داشت.با این حال برای دولت پرمدعای بایدن که از زمان روی کارآمدن همواره بر بازگشت آمریکا به برجام تاکید کرده اکنون زمان تصمیم گرفتن است و با توجه به اینکه حتی به اذعان بورل موضع ایران در این زمینه منطقی است اکنون نوبت واشنگتن است که اگر واقعا در باره بازگشت به برجام صداقت دارد پاسخ مثبت خود را به خواسته های ایران ارائه دهد.

 

 

کلیدواژه