سنبله 10, 1401 16:08 Asia/Kabul

تحلیلگر سیاسی افغان تاکید کرد: وضعیت کنونی و وابستگی شدید افغانستان نتیجه حضور و سیاستگذاری های اشتباه کشورهای مختلف دنیا در این کشور است.

سید اشرف سادات در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در هرات با اشاره به اولین سالگرد خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان اظهار داشت: ثمره حضور بیست ساله نیروهای خارجی در افغانستان وابستگی شدید این کشور و به هم ریختگی ساختارهای سیاسی و نظامی بود ضمن اینکه افغانستان هم سیاستمداران کارکشته ای نداشت که بتوانند این کشور و مسایل آن را در مسیر درستی حرکت دهند.

وی افزود: در نهایت افغانستان دچار وضعیتی شد که نه برای مردم این کشور، نه برای کشورهای منطقه و نه برای دنیای مدرن راضی کننده است. بیست سال قبل دنیا محاسبه درستی برای افغانستان نکرد و بیشتر روی افراد خاصی سرمایه گذاری کرد در حالی که می توانست روی ظرفیت هایی با پشتوانه مردمی سرمایه گذاری کند تا این کشور از بلاتکلیفی نجات پیدا کند و فضای مطمئنی از اراده جمعی در آن شکل بگیرد.

به گفته این کارشناس سیاسی افغانستان ظاهرا کشور مستقلی بود و این باور وجود داشت که مردم باید خودشان بر سرنوشت خود حاکم شوند اما رویدادها و شرایط نشان داد که به شدت یک کشور وابسته است و سیاستگذاری ها در این کشور توسط خارجی ها و به ویژه چهره های معلوم الحالی انجام می شد که سبب شد افغان ها نتوانند از منابع خود استفاده بهتری کنند و اراده جمعی را در این کشور به نمایش بگذارند.

سادات عنوان کرد: طی بیست سال گذشته در انتخاباتی که در افغانستان برگزار شد خارجی ها دخالت داشتند، نیروهایی که باید به میدان می آمدند کمتر اجازه حضور یافتند، نیروهای کمتر شناخته شده که حتی شناختی از محیط و جغرافیای افغانستان نداشتند وارد معرکه شدند و افغانستان به جایی رسید که نباید می رسید.

این تحلیلگر سیاسی اظهار کرد: با وجود همه این ها پیش از سقوط دولت قبلی هم امکان انجام برخی کارها وجود داشت به این شرط که امریکایی ها خروج مسوولانه ای از افغانستان می داشتند تا بستر صلح آماده می شد، گفت و گوهای بین افغانی شکل می گرفت تا ساختارهایی که ایجاد شده بود فرو نریزد و افغانستان و کشورهای منطقه رابطه بهتری ایجاد کنند که به این ترتیب افغان ها می توانستند در فضای بهتری دولت داری خود را به پیش ببرند و نیروهای خارجی هم خروج تدریجی و مسوولانه ای می داشتند، که چنین چیزی اتفاق نیفتاد.

سادات گفت: محاسباتی که شده بود اشتباه بود و خروج یکباره و غیر مسوولانه نیروهای خارجی تمام نظمی را که در درون ساختارهای سیاسی و نظامی افغانستان ایجاد شده بود فرو ریخت و افغانستان به سمت یک به هم ریختگی سیاسی رفت در حالیکه روند صلح هم به شدت نامشخص بود.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: در بیست سال گذشته فرصت ها و منابع خوبی برای افغانستان وجود داشت اما از این فرصت ها و منابع به خوبی استفاده نشد و شاهد یک روند مردم سالار در این کشور نبودیم، از تبعات حضور خارجی ها هم وابسته شدن شدید افغانستان بود که نتوانست آنگونه که باید مستقل باشد. خارجی ها آنگونه که شعار می دادند برای مبارزه با تروریسم در افغانستان حضور یافتند، در ساختارهای سیاسی و عزل و نصب ها دخالت می کردند و این دخالت ها مشکلات بیشتری را به بار آورد.

وی اضافه کرد: زمانی هم که دنیا برای خود اولویت های دیگری در نظر گرفت در افغانستان مشکلات بسیار جدی به وجود آمد، این کشور از مسیر مردم سالاری منحرف شد و مردم نتوانستند آنچه را می خواستند به دست آورند.

 

کلیدواژه