سنبله 14, 1401 13:35 Asia/Kabul

رئیس حزب بیداری ملی فلاح افغانستان تاکید کرد: طالبان اگر می خواهند رسمیت بین المللی کسب کنند در قدم اول باید مشروعیت داخلی کسب کرده و رضایت مردم را جلب کنند.

محمد یاسین حبیب در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: در صورتی که طالبان به خواسته ها و نیازهای مردم در عرصه های مختلف توجه کرده و بزرگان اقوام مختلف را در حکومت سهیم کنند مردم هم راضی شده و در بخش های مختلف همکاری خواهند کرد، به این ترتیب زمینه به رسمیت شناسی بین المللی آنان هم فراهم می شود.

این فعال سیاسی افغان با اشاره به توییت آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد که گفته دختران افغانستان اهل درسند اما از آن محرومند و بسته ماندن مکاتب دخترانه در افغانستان نقض غیر قابل توجیه حقوق زنان و دختران است، یاد آور شد که از زمان روی کار آمدن طالبان یعنی بیش از یک سال قبل مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم به روی دختران مظلوم و محروم افغانستان بسته شده، دلیل این امر اختلاف نظر میان رهبران طالبان در خصوص بازگشایی این مدارس است هرچند عده زیادی از آنان موافق ادامه تحصیل دختران هستند و گفته می شود در حال آماده سازی شرایط و رفع موانع برای بازگشایی این مدارس هستند.

این کارشناس افغان ابراز امیدواری کرد که با رونما شدن تغییرات در افکار آن دسته از سران طالبان که مخالف رفتن دختران به مدارس هستند، شرایط بازگشایی مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم هم فراهم شود. در صورتی که این شرایط فراهم شود مسوولان طالبان باید در مضامین درسی هم تغییرات خاصی ایجاد نکنند و اجازه ادامه روند قبلی بر اساس دستورات و احکام اسلامی را بدهند.

حبیب با اشاره به خودداری دنیا از به رسمیت شناختن طالبان گفت: طالبان ابتدا باید مشروعیت داخلی را از مردمی بگیرند که بیش از چهل سال در رنج و مشکلات بوده اند و در قدم اول باید رویه درست و نیک با مردم داشته و رضایت این ملت را به دست آورند و بزرگان خوش سابقه از اقوام مختلف را در کنار خود بپذیرند و در حکومت سهیم کنند تا رضایت مردم جلب شود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: زمانی که ملت از نظام حاکم حمایت کند نظم و امنیت در کشور برقرار شده و اوضاع اقتصادی هم بهبود پیدا می کند. امروز افغانستان دارای ذخایر زیر زمینی و معادن ارزشمند بسیاری است که اگر رهبران طالبان با نه گفتن به خواسته های استعماری کشورهای خارجی و برای کسب رضایت خداوند و رضایت ملت کار کنند و با به کار گیری متخصصین کارکشته کشور از ذخایر خدادادی به صورت درست و به نفع ملت استفاده شود مشکلات اقتصادی این کشور حل می شود.

وی در رابطه با مساله امنیت هم گفت: دشمنان ثبات و آرامی مردم افغانستان دست به حملات متعددی می زنند، به مساجد و تکایا حمله می کنند و اقدام به کشتار مردم بیگناه و بی دفاع می کنند تا ناامنی و وحشت ایجاد کنند که طالبان باید اوضاع را کنترل کنند، جلو تفرقه افکنان را بگیرند و رضایت مردم را در عرصه های مختلف جلب کنند، در این صورت مردم هم همکاری لازم را در همه بخش ها خواهند کرد.

 

کلیدواژه