برگزاری اجلاس قلب آسیا در هند
(last modified Sat, 03 Dec 2016 13:44:00 GMT )
قوس 13, 1395 18:14 Asia/Kabul
  • برگزاری اجلاس قلب آسیا در هند

اجلاس بین المللی کمک به افغانستان موسوم به قلب آسیا در شهر "امریتسار" ایالت پنجاب هند آغاز بکار کرد.

به دلیل قرار گرفتن افغانستان در مرکز آسیا ، این نشست، "قلب آسیا" نامیده شده است.

نارندرا مودی نخست وزیر هند و محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از جمله سخنرانان افتتاحیه این اجلاس دو روزه هستند. گسترش همکاری ها برای کمک به حل مسائل وبهبود اوضاع امنیتی افغانستان ، هدف نشست اجلاس قلب آسیا است که نمایندگان بیش از 30 کشور عضو ونهادهای بین المللی ومنطقه ای در آن حضور دارند.

ایران ، افغانستان،پاکستان،چین، روسیه ،هند ، جمهوری آذربایجان ، قزاقستان ،قرقیزستان ،تاجیکستان،ترکمنستان ، ترکیه ، عربستان وامارات کشورهای عضو قلب آسیا هستند.

نخستین کنفرانس قلب آسیا درسطح وزیران خارجه درسال 1389 به میزبانی ترکیه در شهر استانبول برگزار شد. نشست های بعدی به ترتیب به میزبانی افغانستان ، قزاقستان ، چین و پاکستان ازسالهای 1390 تا 1393برگزار شد.

سلسله نشست های منطقه ای"قلب آسیا"درباره افغانستان تنها اجلاس مربوط به افغانستان در سال های اخیر نیست . نشست توکیو و کنفرانس بن نیز از جمله اجلاس های بین المللی درباره افغانستان در سال های اخیر بود که با هدف بررسی راههای کمک به بازسازی و تامین امنیت در این کشور تشکیل شد.

از سال 1379تاکنون غیر از نشست های موسوم به "قلب آسیا" ، بیش از ده اجلاس بین المللی درباره افغانستان در کشورهای مختلف جهان برگزار شده ، اما این کشور ، از وعده های شرکت کنندگان در این اجلاس ها چندان بهره مند نشده است.

در بیش از پانزده سال گذشته که از جنگ آمریکا و ناتو در افغانستان سپری شده ، یکی از امیدهای مردم این کشور، تاثیر نشست های بین المللی بر بهبود اوضاع امنیتی و کمک به حل مشکلات افغانستان است. با وجود برگزاری حدود بیست اجلاس بین المللی تحت عناوین مختلف درباره افغانستان ، بخش عمده کمک های وعده داده شده در این نشست ها محقق نشده است. با توجه به این که نشست های مربوط به افغانستان در چارچوب اصل مساعدت بین المللی برای کمک به یک کشور در بحران برگزار شده است ، تعیین سازوکاری برای ضمانت تحقق وعده کشورها و نهادهای کمک کننده به دولت کابل امکان پذیر نیست.

به همین دلیل هم شرکت کنندگان در اجلاس های بین المللی درباره افغانستان به ویژه کشورهای غربی که به دلایل تبلیغاتی کمک های عمده ای را متعهد می شوند ،چندان به تعهدات خود پایبند نبوده اند . برگزاری نشست امسال قلب آسیا البته ازنظر میزبانی هند می تواند ویژگی سیاسی هم داشته باشد.

هند که پاکستان را رقیب اصلی خود در منطقه وبه خصوص در افغانستان می داند،امیدوار است میزبانی اجلاس قلب آسیا بتواند موجب افزایش نفود و حضور شرکت های هندی در روند بازسازی افغانستان و در نهایت توسعه همگرایی سیاسی کابل و دهلی نو شود. هند که داعیه عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل را دارد،تلاش می کند با کمک به حل مناقشه های منطقه ای و بین المللی از جمله افغانستان ، جایگاه ویژِه ای برای خود کسب کند. برگزاری اجلاس قلب آسیا در هند و احتمال دیدار رئیس هیات پاکستانی شرکت کننده در این نشست با نخست وزیر یا وزیرخارجه هند ، این کنفرانس را دست کم در سطح منطقه ، مورد توجه محافل سیاسی و رسانه ای قرار داده است. پیش از این اجلاس ، سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور سیاست خارجی از حضور خود در این نشست خبر داده بود.

کلیدواژه