قوس 15, 1395 10:58 Asia/Kabul

برای از بین بردن تروریزم و افراط گرایی در افغانستان باید بسترهای آن از بین برود و با حامیان خارجی آن برخورد شود

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: برای از بین بردن تروریزم و افراط گرایی در افغانستان باید بسترهای اجتماعی و فرهنگی آن از بین برود و با حامیان خارجی آن برخورد شود.

داکتر عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به برگزاری ششمین نشست قلب آسیا با موضوع افغانستان در هند با حضور نمایندگان چهل کشور اظهار داشت: نشست قلب آسیا بیشتر جنبه تشریفاتی و نمادین دارد در حالی که صلح و ثبات در افغانستان نیاز به اقدام عملی دارد.

این استاد دانشگاه در کابل گفت: قبلاً هم نشست هایی در این خصوص برگزار شده اما با توجه به تعارض منافعی که بین کشورهای شرکت کننده وجود دارد به نظر نمی رسد که این نشست ها تاثیرات مثبتی روی وضعیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان داشته باشد.

وی افزود: تعهداتی هم که در اینگونه نشست ها صورت می گیرد بیشتر جنبه تشریفاتی و زورآزمایی بین کشورهای شرکت کننده و متعارض دارد، رئیس جمهوری افغانستان نیز در این نشست ها به دنبال نوعی مانور روانی است.

این صاحبنظر افغان عنوان کرد: آقای غنی خودش واقف است که اینگونه نشست ها نتوانسته گرهی از مشکلات افغانستان باز کند و فشارهای مختلفی که روی حکومت افغانستان وجود دارد و ناکارآمدی های حکومت در حوزه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی باعث فشار افکار عمومی روی این حکومت شده است.

نظری تاکید کرد: مشکل افغانستان چیزی نیست که توسط خارجی ها قابل حل باشد و به هر میزان که نفوذ خارجی ها در افغانستان گسترش پیدا کند به همان میزان مشکلات این کشور افزایش پیدا می کند. کشورهای منطقه و فرامنطقه ای نمی توانند صلح و ثبات را در افغانستان برقرار کنند. از اینرو تمام روندها باید از طریق مذاکرات بین افغان ها دنبال شود.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اظهارات نارندرا مودی صدراعظم هند مبنی بر اینکه برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان باید به تروریزم پایان داده شود، گفت: با توجه به تنش های زیادی که بین دهلی نو و اسلام آباد وجود دارد اشاره آقای مودی بیشتر به طرف پاکستان است، ضمن اینکه معضل کشمیر سبب شده هند و پاکستان دست به نوعی جنگ نیابتی در افغانستان هم بزنند.

وی بیان داشت که برای از بین بردن تروریزم دولت افغانستان باید توجه مردم این کشور را به خود جلب کند تا بسترهای اجتماعی و فرهنگی تروریزم و افراط گرایی از بین برده شود دیگر اینکه پاکستان باید از سوی مجامع بین المللی تحت فشار بیشتری قرار بگیرد و نظارت بیشتری هم بر مدارس مذهبی این کشور شود که سرچشمه اعمال افراطی در آن ها وجود دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد که در چنین نشست هایی در مورد این مسایل بحث های کارشناسی صورت نمی گیرد، به ریشه های مشکلات افغانستان و منطقه توجه نمی شود و کشورهای شرکت کننده سعی می کنند که نوعی همکاری نمایشی را با افغانستان مورد توجه قرار دهند.

به گفته نظری تا زمانی که دخالت قدرتهای بیرونی در افغانستان وجود داشته باشد و نیروهای خارجی در این کشور حضور داشته باشند جنگ ادامه پیدا می کند، طالبان هم این نیروها را اشغالگر تلقی می کنند و به این باور هستند که تا پایان اشغال نباید هیچ گونه مذاکره ای حتی با دولت افغانستان انجام دهند.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر امریکایی ها و ناتو هم برای اینکه رقبای خود مانند چین و روسیه را دور بزنند و نفوذ خود را در آسیای میانه گسترش دهند حتی از گروه های افراطی بصورت پنهانی حمایت می کنند تا جنگ و ناامنی ادامه داشته باشد و آن ها حضور خود را در این کشور توجیه کنند.

 

کلیدواژه