قوس 15, 1395 12:28 Asia/Kabul

نشست هایی مانند نشست قلب آسیا برای رسیدن به نتایج مثبت نیاز به اقدامات عملی از سوی حکومت افغانستان و کشورهای شرکت کننده دارند

کارشناس سیاسی افغان نتایج مثبت نشست هایی مانند نشست قلب آسیا را منوط به اقداماتی عملی از سوی حکومت افغانستان و کشورهای شرکت کننده دانست.

امیر فولادی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: نفس برگزاری این نشست ها با حضور کشورهای ذیدخل و همسایه های افغانستان برای بهبود وضعیت در این کشور مهم و نشان دهنده اهمیت افغانستان و قضایای آن برای کشورهای منطقه و جهان است.

وی افزود: اما اینکه اینگونه نشست ها چقدر می تواند نتایج واقعی درپی داشته باشد بخشی از آن به این برمی گردد که کشورهای شرکت کننده چقدر صادقانه حضور پیدا می کنند و تا چه میزان منافع آنان با ثبات در افغانستان گره خورده است. البته کشورهایی هستند که از ثبات در افغانستان حمایت می کنند و کشورهایی هم هستند که آن را به نفع خود نمی دانند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: بصورت کلی حکومت جدید افغانستان توانسته اهمیت این کشور را به عنوان یک مسیر خوب ترانزیت بویژه در زمینه انتقال برق و انرژی و سایر کالاها به جنوب آسیا نشان دهد. بیشتر همسایه های افغانستان هم به این نتیجه رسیده اند که از صلح و ثبات در این کشور می توانند نفع بیشتری ببرند، پاکستان هم در این زمینه نسبت به گذشته ها منزوی تر شده و تحت فشار قرار گرفته تا سیاست صادقانه تری را در مورد افغانستان اتخاذ کند.

به گفته فولادی این امیدواری وجود دارد که چنین نشست هایی بتواند اثرات قابل مشاهده ای را در ثبات افغانستان داشته باشد که البته بخشی از مسوولیت بر عهده حکومت افغانستان است تا شرایطی را که کشورهای مختلف برای اعطای کمک ها برای دولت کابل می گذارند برآورده کند از قبیل مبارزه با فساد، افزایش ظرفیت و استفاده موثر از کمک های بین المللی.

وی بیان داشت که بخش دیگر مساله به سیاست های کشورهای ذیدخل برمی گردد که آیا صلح و ثبات و بهبود اوضاع را به نفع خود می دانند یا به ضرر خود. به هر صورت تروریزم یک معضل بین المللی است و اگر حمایت های دولت ها نباشد توان مقاومت ندارد.

فولادی یادآور شد این نکته هم مهم است که حکومت افغانستان چگونه می تواند نوعی توازن میان منافع مختلف و متضاد را بین کشورهای مختلف دنیا برقرار کند تا صحنه جنگ نیابتی کشورهای خارجی نباشد و اینکه برای کشورها این ذهنیت را بدهد که ثبات در افغانستان مشکلی برای منافع دیگر کشورها ایجاد نمی کند که این مساله نیاز به یک دیپلماسی فعال از سوی حکومت افغانستان دارد.

وی اضافه کرد: همچنان نیاز به یک اجماع سیاسی در داخل افغانستان است که جریان های مختلف سیاسی در داخل و یا خارج از دولت همه دست به دست هم بدهند، افغانستان را از این مشکلات خارج کنند، حمایت سیاسی در داخل این کشور هم ضروری است و مردم هم می توانند با شناخت اولویت ها دولت را برای در نظرگرفتن آن ها تحت فشار قرار دهند تا توافقاتی که در نشست های منطقه ای و بین المللی صورت می گیرد به اجرا درآیند.

 

کلیدواژه