میزان 25, 1401 15:41 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: ائتلاف برخی شخصیت ها و چهره های افغان در خارج از این کشور با هدف اعلام حضور، حفظ منابع و منافع مالی و تاثیرگذاری بر تصمیم گیری های بین المللی در قبال افغانستان شکل گرفته است اما به نظر نمی رسد تاثیرگذاری خاصی بر اوضاع داشته باشند.

سید حسین هادی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به اعلام موجودیت حرکت ملی صلح و عدالت افغانستان در خارج از این کشور که از برخی شخصیت ها و دولتمردان سابق افغانستان تشکیل شده و برگزاری نشست مجازی آن اظهار داشت: اما به نظر نمی رسد که این حرکت تاثیر جدی و زودهنگام داشته باشد. بسیاری از اعضای آن در دولت گذشته حضور پر رنگ و با صلاحیتی داشتند اما در آن زمان هم نتوانستند کار خاصی انجام دهند.

وی افزود: از مشکلات عمده افغانستان این است که طرح ها و برنامه ها برای این کشور در خارج ریخته شده و تصمیم ها در مورد آن بیشتر در خارج اتخاذ می شود و این از عوامل بی ثباتی، ناامنی جنگ و نابرابری در افغانستان بوده است.

به گفته این کارشناس سیاسی از گذشته ها و دوره حکومت قبلی هم مشخص بود که مذاکرات گروه های مختلف و ائتلاف های گروه های افغان در خارج به نتیجه ای نمی رسد و برای اینکه نتیجه ای حاصل شود باید از داخل این کشور یک حرکت ملی شکل بگیرد تا در تصمصم گیری ها هم حضور و تاثیرگذاری داشته باشد که اینگونه نشد، سیاست و حکومت افغانستان دستخوش تغییراتی شد، انتظارات مردم افغانستان هم برآورده نشد و ناامنی ها و نابرابری ها ادامه پیدا کرد.

هادی عنوان کرد: حرکت ملی صلح و عدالت افغانستان شامل تعدادی از چهره ها و شخصیت های حکومت قبلی افغانستان است که یک جریان سیاسی جدید را شکل داده اند و هدف شان بیشتر دیده شدن است و اینکه در تصمیم گیری ها از بیرون در مورد افغانستان تاثیرگذاری داشته باشند اما با توجه به مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات، بیشتر شخصیت های افغان وابسته به کشورهای خارجی و به ویژه کشورهای غربی هستند و ضروری می دانند که جریان های سیاسی جدیدی را به وجود بیاورند تا بتوانند منابع مالی خود را داشته باشند.

وی اظهار کرد: طی یک سال گذشته هم ائتلاف های مختلفی در خارج از افغانستان صورت گرفته اما اختلاف نظرات جدی هم بین آن ها دیده می شود. بنابراین چنین ائتلاف هایی بیشتر جنبه تشریفاتی دارند تا از یکطرف منابع مالی خود را حفظ کنند و از طرف دیگر ابراز وجود و اعلام کنند که هنوز در صحنه هستند و می توانند اقداماتی هم انجام دهند. اما اکنون دیر شده و به نظر نمی رسد بتوانند کاری بکنند که خیر و برکت آن به مردم افغانستان برسد.

این کارشناس سیاسی در مورد واکنش طالبان به چنین ائتلاف هایی گفت: طالبان قطعا چنین چیزی را نمی پذیرند و در مقابل آن می ایستند ضمن اینکه این شخصیت ها را چهره های سوخته، غیر مردمی و غیر تاثیرگذار می دانند.

هادی در عین حال گفت: با همه این ها اگر یک اتحاد و انسجام واقعی صورت بگیرد و شخصیت های افغان که در خارج حضور دارند، اختلاف نظرات و منافع شخصی را کنار بگذارند می توانند اقدامات جدی انجام دهند اما مساله این است که در بین خودشان هم اختلافات جدی وجود دارد از اینرو طالبان هم چندان آن ها را جدی نمی گیرند.

این کارشناس افغان در مورد اهداف این چهره ها و شخصیت ها برای تشکیل این حرکت گفت: آنان یک حاکمیت ملی برآمده از آراء مردم، مشروعیت نظام، امنیت و ثبات، عدالت، ادامه تحصیل دختران و امثال آن را مطرح می کنند، این شعارها نیک است اما در عمل نمی توانند اقدام جدی انجام دهند و یک اجماع بین المللی و منطقه ای را به وجود آورند تا بتوانند در داخل افغانستان تاثیرگذار باشند یا حتی نمی توانند طالبان را متقاعد کنند که با آن ها وارد مذاکره شوند.

هادی بیان داشت: طالبان هم از طریق کمیته تماس که تشکیل داده اند به سراغ افراد می روند، افرادی را هم جذب کرده و به داخل افغانستان دعوت کرده اند که بیشتر از یک قومیت خاص هستند.  

وی اضافه کرد: این کمیته تماس ظاهرا یک اعلام و فراخوان عمومی به تمام سیاستمداران و سرمایه گذاران افغان برای بازگشت به افغانستان داده اما در عمل به صورت گزینشی سراغ افرادی می رود که دیدگاه هایشان به دیدگاه های طالبان نزدیکتر است تا با جذب آن ها به دنیا و مردم افغانستان نشان دهد که آن ها حکومت طالبان را پذیرفته اند و قرار است اقدامات مشترکی باهم انجام دهند هرچند آن ها را هم در سمت های اجرایی نمی پذیرد.

 

کلیدواژه