میزان 25, 1401 18:12 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: اینکه مقامات طالبان می گویند برای حل مشکلات و عملی کردن شرایط جامعه جهانی نیاز به کابینه دایمی و زمان بیشتری دارند بهانه ای بیش نیست.

محمد داوود افشار در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: زمانی که تغییری در حکومت یک کشور اتفاق می افتد معمولا از سه تا شش ماه زمان نیاز است تا حکومت و زمامداران جدید بتوانند بر اساس سیستم اداری و حکومتی جدید خود را به ملت و جهانیان عرضه کنند اما بیش از یکسال است که طالبان حکومت را به دست گرفته اند و ابتدایی ترین مسایل حکومت داری مانند تشکیل کابینه دایمی، ایجاد قانون اساسی و امثال آن محقق نشده و این قضیه بیش از آنکه به کمبود زمان ارتباط داشته باشد به ناتوانی و اختلافات شدید طالبان برمی گردد.

گفتنی است: ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته برای تشکیل کابینه دایم نیاز به زمان بیشتری است و تا زمانی که قانون اساسی ایجاد نشده، شورا تشکیل نشده و کشور به وضعیت عادی بازنگشته تشکیل کابینه دایم به تاخیر می افتد.

به گفته افشار این مساله این گمانه را تقویت می کند که طالبان از اختلافات شدید داخلی رنج می برند که نتوانسته اند مسایل مهم افغانستان را حل کنند و پیش ببرند و حتی بحث ساده ای مانند تحصیل دختران تاکنون حل نشده است. اگرچه برخی مقامات طالبان خواستار بازگشایی مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم هستند اما اختلاف نظرات شدید در این زمینه باعث شده که این امر تا به حال محقق نشود بنابراین به نظر می رسد که اختلاف نظر طالبان در بحث حکومت داری یک بحث جدی است.

این کارشناس افغان عنوان کرد: یکی از چالش های عمده حکومت طالبان کسب مشروعیت بین المللی است طی یک سال گذشته طالبان در تلاش بودند که جامعه جهانی آن ها را به رسمیت بشناسد اما جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن طالبان شرط های مشخصی را مطرح کرده مانند ایجاد یک حکومت فراگیر، رعایت حقوق بشر، رعایت حقوق زنان، تحصیل دختران و امثال آن.

وی اضافه کرد: طالبان گفته اند در صورتی که کابینه دائمی تشکیل شود ممکن است به بسیاری از این خواسته ها پاسخ مثبت بدهند و به این بهانه که اکنون کابینه سرپرست بر سر کار است عنوان کرده اند که نتوانسته اند این موارد را عملی کنند، اما به نظر می رسد اگر طالبان کابینه دایمی هم تشکیل بدهند بیشتر شامل همین افراد خواهد بود که در کابینه سرپرست حضور دارند.

 

کلیدواژه