عقرب 01, 1401 14:04 Asia/Kabul

رئیس حزب بیداری ملی فلاح افغانستان تاکید کرد: توجه حکومت طالبان به خواسته های جامعه جهانی و تعامل بیشتر کشورهای خارجی با حکومت طالبان در بهبود اوضاع اجتماعی و اقتصادی افغانستان تاثیرگذار است.

محمد یاسین حبیب در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اعلام وزارت خارجه جاپان مبنی بر بازگشایی سفارت آن کشور در افغانستان پس از یک سال با فعالیت محدود گفت: بازگشایی سفارتخانه های کشورهای خارجی در افغانستان یک گام نیک به شمار می رود زیرا امروز مردم افغانستان در وضعیت بسیار نابسامان اقتصادی هستند و در آستانه یک فاجعه عظیم انسانی قرار دارند.

این کارشناس سیاسی با قدردانی از روابط نیک مردم و دولت جاپان با افغانستان در گذشته عنوان کرد: اکنون هم دولت آن کشور برای همکاری با مردم افغانستان به دنبال بازگشایی سفارت خود در کابل است. جاپان هیچ گاه در قبال افغانستان مانند بعضی از کشورهای دیگر اهداف مغرضانه و چپاولگرایانه نداشته که بخواهد ثروت های خدادادی مردم افغانستان را غارت کند.

وی اظهار داشت: وضعیت اقتصادی و کار مردم اسفبار است، دنیا حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان هم از سوی ان. جی. او های داخلی و خارجی تاراج می شود چنانکه طی بیست سال گذشته هم اینگونه بوده که تعدادی از شخصیت ها و موسسات به ظاهر خیریه، کمک های بین المللی را حیف و میل کردند و حتی ده درصد کمک ها هم به مردم افغانستان نرسید.

حبیب افزود: اکنون ارتباط بیشتر و نزدیکتر کشورهای خارجی با حکومت فعلی می تواند در بهبود اوضاع افغانستان تاثیرگذار باشد و مسوولان حکومت به ویژه سرپرست وزارت امور خارجه باید در این زمینه تلاش کنند و خواسته های جامعه جهانی از طالبان هم در نظر گرفته شود از جمله باز شدن مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم و تشکیل حکومت فراگیر با حضور تمام اقوام و گروه های این کشور.

به گفته این کارشناس سیاسی برای تغییر اوضاع افغانستان حکومت طالبان باید در ابتدا نظر تمامی اقوام باهم برادر در افغانستان، شخصیت ها، بزرگان، دانشمندان و تحصیلکردگان این کشور را جلب کند، آنان را در حکومت سهیم کند و به عبارتی مشروعیت داخلی کسب نماید و یک حکومت اسلامی فراگیر تشکیل دهد، به دختران بالاتر از صنف ششم هم اجازه حضور در مدارس با شرایط اسلامی بدهد زیرا اگر آن ها درس نخوانند تا چند سال آینده دانشگاه ها هم از دختران خالی می شوند.

وی اضافه کرد: به زنان افغان هم باید اجازه داده شود که با شرایط و حجاب اسلامی در بازسازی کشورشان نقش ایفا کنند و اگر این اقدامات از سوی طالبان انجام شود خواسته های جامعه جهانی هم برآورده می شود و زمینه های تعامل با طالبان و به رسمیت شناسی آنان هم فراهم می شود.

 

کلیدواژه