عقرب 04, 1401 17:43 Asia/Kabul

کارشناس مذهبی افغان تاکید کرد: طالبان که تصمیم به تدوین قانون اساسی جدید گرفته اند باید توجه داشته باشند که افغانستان یک کشور اسلامی است و قوانین اساسی آن هم بر اساس احکام اسلامی و شریعت و توسط مسلمانان تدوین شده است، بنابراین نیازی به تدوین قانون اساسی جدید نیست.

مولوی لطف الله حق پرست در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به اظهارات ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در مورد عزم طالبان برای نوشتن قانون اساسی جدید گفت: قانون موجود بر اساس احکام اسلامی نوشته شده و نیازی به تغییر آن نیست اما اگر مواردی را در تضاد با احکام اسلامی یافتند اصلاح کنند.

وی افزود: اگر قرار باشد هر حکومت جدیدی که روی کار می آید، قانون اساسی را تغییر دهد باعث هرج و مرج و ایجاد مشکلات برای مردم می شود.

به گفته معاون شورای اخوت اسلامی افغانستان حکومت حاکم در این کشور بر این نظر است که تمام ظرفیت ها را در درون خود دارد در حالی که هیچ نظامی دارای تمام ظرفیت ها و توانایی هایی نیست که بتواند تمام مشکلات و دردهای مردم را از بین ببرد. باید دید که آیا طالبان از ظرفیت های موجود دیگر در جامعه مانند علمای دینی، دانشمندان و استادان هم استفاده می کنند یا خیر. تا زمانی که حکومت طالبان از این ظرفیت ها استفاده نکنند و بخواهند بر اساس طرز تفکر خود عمل کنند به سرمنزل مقصود نخواهند رسید.    

عضو شورای علمای افغانستان همچنان خاطرنشان کرد: از نظر علمی و فلسفی بشر هم به قانون الهی نیاز دارد و هم به قانون وضعی، از نظر اسلام قانون الهی همواره بر وحدت، یکپارچگی، اخوت، همدیگر پذیری، صبر و بردباری تاکید دارد، قانون اساسی هم که وضعی است باید جامع و در برگیرنده تمام نیازها و مسایل جامعه باشد و بتواند دردهای تمام مردم را درمان کند.

مولوی حق پرست اظهار داشت: در افغانستان هم قانون اساسی مورد پذیرش و تائید است که قابل اجرا باشد، وحدت مردم را تضمین کند، حقوق و نیازهای تمام اقشار جامعه از طریق آن تامین شود و جان و مال مردم محفوظ باشد.

این کارشناس افغان تاکید کرد: اگر طالبان به دنبال قانون اساسی هستند باید بدانند که قانون اساسی قانون مادر است و قوانین دیگر بر اساس آن ساخته می شوند و باید مطابق قوانین الهی و احادیث گهربار نبوی تدوین شود. بر این اساس و در مساله احقاق حق در قانون حتی فرقی بین مسلمان و غیر مسلمان وجود ندارد.

وی با اشاره به میثاق مدینه که توسط پیامبر گرامی اسلام (ص) ایجاد شد گفت: بر اساس آن حقوق تمام اقشار جامعه مساوی بود و همه باید به صورت مسالمت آمیز و در امنیت و رفاه در کنار یکدیگر زندگی می کردند.

 

کلیدواژه