عقرب 08, 1401 09:34 Asia/Kabul
  • اقدامات جنایتکارانه داعش و نقش استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا در شکل گیری آن
    اقدامات جنایتکارانه داعش و نقش استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا در شکل گیری آن

غروب چهارشنبه ۴ آبان/عقرب یک فرد مسلح با ورود به حرم مطهر شاه چراغ در شیراز، زائران را به رگبار گلوله بست که در این حمله تروریستی 13 نفر شهید و 26 نفر دیگر زخمی شدند. گروهک تروریستی تکفیری داعش، در بیانیه ای مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت.

این اقدام جنایتکارانه آخرین اقدام گروهک تروریستی تکفیری داعش در ایران محسوب می شود. پیش از این داعش مسئولیت حملات به مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر حضرت امام خمینی ره و نیز حمله به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز را برعهده گرفته بود.

شواهد قطعی نشان می دهد که استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا با همکاری  ارتجاع منطقه نقش کلیدی در برپایی و توسعه گروهک تروریستی تکفیری داعش در راستای مقابله با محور مقاومت ایفا نموده است. آمریکا نقش مهمی در پیدایش و گسترش فعالیت گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و سپس در افغانستان داشته است. شواهد در این زمینه گسترده و مستند بوده وحاکی از اقدامات برنامه ریزی شده واشنگتن در این زمینه دارد. در واقع آمریکا نمی تواند بر نقش خود پیدایش داعش سرپوش بگذارد. داعش ابتدا در عراق با مشارکت عناصر باقی مانده حزب بعث عراق وسلفی ها و تکفیری هایی که از نقاط مختلف جهان در عراق گرد آمده بودند تشکیل شد و بسرعت دامنه فعالیت های خود را از عراق به سوریه نیز گسترش داد. آمریکا به عنوان سردمدار غرب بهمراه شرکای غربی و عربی خود به پشتیبانی و حمایت گسترده از تروریست های تکفیری از جمله داعش اقدام کردند. هدف واشنگتن سرنگونی دولت قانونی سوریه و تضعیف محور مقاومت بود و به این گروههای تروریستی به مثابه ابزاری برای نیل به این هدف می نگریستند. دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، سخنانی جنجالی در باره نقش مستقیم باراک اوباما رئیس جمهور و هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در شکل گیری داعش دارد. ترامپ در سخنرانی انتخاباتی خود در ژانویه 2016 گفت: آنها (اوباما و کلینتون) افرادی غیرصادق هستند. آنها داعش را به وجود آوردند. هیلاری کلینتون به همراه اوباما داعش را به وجود آورده است. اظهارات ترامپ در واقع تاییدی بر اتهاماتی بود که بارها از سوی سران برخی کشورهای جهان مانند ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره نقش مستقیم کاخ سفید در شکل گیری و اقدامات داعش بیان شده است.

 آمریکایی ها از سال 2011 تا سال 2014، حمایت گسترده ای از داعش داشتند و نقش عمده ای در تدارک لجستیکی و تامین مالی آن ایفا کردند .پس از اقدامات داعش در عراق و تصرف مناطق وسیعی از این کشور، واشنگتن در دوره اوباما در صدد کنترل این گروه تروریستی برآمد و بدین ترتیب در سال 2014 ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش شکل گرفت. هدف آمریکا بیشتر حفظ داعش در چارچوبی کنترل شده است تا بتواند از آن علیه اهرم فشاری علیه سوریه و عراق و محور مقاومت استفاده کند. بدین ترتیب نه تنها صداقت آمریکایی ها درباره مبارزه با داعش کاملا زیر سئوال است، بلکه مشخص شده که بدون حمایت واشنگتن، داعش هیچ گاه قادر به ارتکاب جنایات خود نبوده است. پس از شکست های مکرر داعش در سوریه و عراق، واشنگتن به تقویت این گروهک تروریستی در افغانستان پرداخت تا بدین ترتیب زمینه ایجاد نا امنی در کشورهای همسایه افغانستان را فراهم آورد. «ضمیرکابولوف»نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان در اواخر اوت 2021اظهار داشت: نیروهای آمریکایی و متحدان این کشور در افغانستان با گروه تروریستی داعش ارتباط داشته و با آن همکاری می کردند.

نکته جالب اینکه حتی رسانه های آمریکایی نیز به افشاگری درباره ارتباط آمریکا با داعش پرداخته اند. از جمله روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در آوریل 2021  درگزارشی نوشت: اسناد طبقه بندی و منتشر شده دستگاه نظامی آمریکا فاش کرده که «ابو ابراهیم القریشی» سرکرده سابق  داعش قبلا زندانی و جاسوس نیروهای آمریکایی در عراق بوده است. وی در سال 2008 در عراق بازداشت شد و بعدا به خبرچین نیروهای آمریکایی درعراق تبدیل شد. افشای ارتباط سرکرده سابق داعش با آمریکا با آمریکا در عراق که در فوریه 2022 در شمال غرب سوریه کشته شد نشان می دهد که آمریکایی ها نه فقط به تجهیز و تسلیح این گروه تروریستی در راستای اهداف خود پرداختند، بلکه به طور حساب شده ای از اعضای رده بالای آن استفاده کرده و حتی با آزاد کردن الهاشمی، او را در مسیر  رسیدن به ریاست این گروه تروریستی قرار دادند. اکنون آمریکا با تداوم حمایت از داعش به ویژه قصد ضربه زدن به ایران، عراق و سوریه را دارد و در این راستا ارتجاع منطقه نیز به همکاری با واشنگتن در پشتیبانی از این گروهک تروریستی تکفیری می پردازد. هدف نهایی واشنگتن استفاده ابزاری از آن  به منظور تضعیف محور مقاومت در منطقه غرب آسیا است.

رئیسی: آمران و طراحان جنایت در شاهچراغ با پاسخ عبرت‌آموزی مواجه خواهند شد

حمله تروریستی به حرم شاهچراغ (ع) در شیراز؛ ۳۶ تن شهید و زخمی شدند

کلیدواژه