عقرب 09, 1401 16:17 Asia/Kabul
  • نظرات کارشناسان افغان در مورد عملکرد طالبان و بحث به رسمیت شناسی آنان

کارشناسان افغان دیدگاه های متفاوتی نسبت به اظهارات مقامات طالبان در خصوص تکمیل معیارهای به رسمیت شناسی حکومت شان از سوی جامعه جهانی دارند.

معاون سخنگوی حکومت طالبان در اظهاراتی گفته است: حکومت طالبان خواهان تعامل با جهان است و حکومت سرپرست این گروه تمامی معیارهای به رسمیت شناخته شدن را برآورده کرده است.

بلال کریمی اظهار داشته که حکومت طالبان معیارهایی که برای به رسمیت شناختن مهم است و در جهان امروز مشاهده می شود تکمیل کرده است.

در همین رابطه نظرات داکتر علی واحدی و داکتر محمد صالح سلجوقی دو تن از کارشناسان سیاسی افغان را پرسیدیم که در ادامه به ترتیب به بخش هایی از آن ها اشاره می کنیم.

داکتر علی واحدی کارشناس سیاسی و عضو بیناد علمی-فرهنگی کوثر در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: طالبان توانسته اند در سطح قابل توجهی حمایت مردم را در افغانستان کسب کنند و به خواسته های آنان عمل کنند، خواسته های ملت عبارت از استقلال و امنیت است که با روی کار آمدن طالبان تامین شده است.

این کارشناس سیاسی گفت: طالبان اعلام کرده اند که در مسایل مختلف از جمله مساله زنان بر اساس احکام اسلامی رفتار می کنند و ممانعتی برای زنان محجبه در عرصه های مختلف ایجاد نمی کنند و زنان افغانستان هم همین را می خواهند.

به گفته واحدی غربی ها خواسته های نامشروعی از طالبان دارند و بر آنان فشار می آورند تا عناصر دولت های قبلی را که مورد وثوق مردم افغانستان نیستند به نام دولت فراگیر و حضور تمام اقوام در حکومت دوباره به نحوی روی کار بیاورند اما حکومت موقت طالبان حضور تمام اقوام را در تشکیلات سیاسی خود در نظر گرفته و احتمالا در حکومت بعدی به این موضوع توجه بیشتری خواهند کرد.

وی اضافه کرد: فشارهای غرب بر طالبان به این دلیل است که نمی خواهند یک دولت اسلامی مستقل در افغانستان ایجاد شود و بهانه هایی که برای به رسمیت نشناختن طالبان می آورند نیز در همین راستا است.

داکتر محمد صالح سلجوقی کارشناس سیاسی و عضو سابق پارلمان افغانستان هم در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در مورد اظهارات معاون سخنگوی طالبان مبنی بر اینکه آنان معیارهای به رسمیت شناسی را تکمیل کرده اند، عنوان کرد: معیارهای مشروعیت و رسمیت نزد طالبان و کشورهای مختلف دنیا باهم فرق دارد.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: رویه طالبان با خارجی ها در زمان حکومت های قبلی طی بیست سال گذشته به گونه ای بوده که نمی توانند به آسانی به حکومت طالبان اعتماد کنند، طالبان باید زمینه های اعتماد طرف های مقابل خود را فراهم و اعلام کنند که به بخش هایی از خواسته های آنان از جمله رعایت حقوق بشر عمل می کنند.

به گفته سلجوقی اداره طالبان یک اداره یک جانبه است که افراد آن از قشر خاصی از جامعه نمایندگی می کنند و در حالیکه شرایط دنیا برای به رسمیت شناسی طالبان ایجاد حکومت فراگیر، فراهم سازی زمینه تحصیل برای دختران، رعایت حقوق بشر  و امثال آن است طالبان پیشنهادات و ارزش هایی را که دنیا به آن باور دارد مورد بی توجهی قرار داده است.

وی اضافه کرد: اینکه طالبان ادعا می کنند معیارهای به رسمیت شناسی را تکمیل کرده اند یک ادعا است و این معیارها معیارهای طالبانی است، جامعه جهانی باید بر طالبان فشار بیاورد تا خواسته های مشروع مردم افغانستان را بپذیرند.

 

کلیدواژه