اگر طالبان می خواهند خود را از همکاری با داعش تبرئه کنند باید در جهت نابودی آن گام بردارند
(last modified Sun, 06 Nov 2022 13:04:47 GMT )
عقرب 15, 1401 17:34 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: اگر طالبان می خواهند خود را از همکاری با داعش تبرئه کنند باید گام های بزرگ و عملی در جهت نابودی آن بردارند.

محمد مختاری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به اینکه مقامات طالبان هر از گاهی عنوان می کنند داعش سرکوب شده و دیگر تهدید به حساب نمی آید، گفت: داعش تهدید بزرگی است و طالبان باید ضمن اقدام عملی و جدی علیه آن باید در جهت حفظ و حراست از جان مردم مانند گذشته صلاحیت هایی به خودشان بدهد و از خود مردم کمک خواسته شود تا برای حفظ جان خود، نزدیکان و مراکز مذهبی و فرهنگی شان اقدام کنند.

وی اظهار داشت: داعش پدیده ای است که توسط استکبار جهانی به منظور پیگیری اهداف هژمونی و سیاسی طراحی شده و در مقاطع مختلف از این ابزار استفاده می کنند، داعش در اختیار قدرت های بزرگی مانند امریکا، انگلیس و امثال آن است که به صورت خاص به لحاظ روحی، روانی و اعتقادی آموزش دیده اند که حتی حاضرند خود را از بین ببرند تا عده دیگری را به قتل برسانند.

به گفته این کارشناس سیاسی اینکه طالبان ادعا می کنند داعش دیگر تهدید به حساب نمی آید مانند اقدام کسی می ماند که خود را به خواب زده باشد و بیدار کردنش مشکل است، طالبان نمی خواهد بپذیرد که داعش توسط قدرت های بیرونی ایجاد شده، از آن طریق حمایت می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

مختاری عنوان کرد: قدرت های غربی می خواهند داعش را در افغانستان فعال نگه داشته و از آن در برابر طالبان بهره بگیرند چنانکه جنایات زیادی هم در افغانستان انجام داده اند، طالبان هم باید واقعیت ها را درک کنند و بدانند که نمی توانند داعش را نادیده بگیرند. در عراق و سوریه ابتدا داعش یک گروه سطحی و ضعیف در نظر گرفته شد اما دو کشور را با چالش مواجه کرد و چندین کشور را به جان هم انداخت پس در افغانستان هم نباید نادیده گرفته شوند.

وی بیان داشت: مساله دیگر این است که بیشتر حملات داعش در افغانستان متوجه قوم و مذهبی خاص است هرچند برای آن ها قوم و مذهب خاص مطرح نیست و همانگونه که شیعیان را به خاک و خون کشیده اند اهل تسنن را هم قتل عام کرده اند، برای آن ها مهم انجام امر آمرین شان است.

به گفته این کارشناس سیاسی سوریه و عراق نمایشگاه آشکاری از عملکرد دوگانه غربی ها به ویژه امریکایی ها بود که نشان می داد داعش دست پرورده آن ها است، آنجایی که می خواستند داعش مستقر باشد راه برایش باز می شد و جایی که می خواستند وانمود کنند مخالف داعش هستند ائتلافی علیه آن شکل دادند و مکان هایی را هدف قرار می دادند که کمترین آسیب به داعشی ها وارد می شد.

مختاری یاد آور شد: انتقال داعش از عراق و سوریه به افغانستان هم امکانات زیادی نیاز داشت که این امکانات به مصرف رسید و داعشی ها در نقاط مختلف و حساس مستقر شدند و در زمان حکومت قبلی جایی که نیروهای داعشی در تنگنا قرار می گرفتند نجات داده می شدند. اما امریکایی ها برای اینکه خود را مدافع حقوق بشر معرفی کنند جنگ های زرگری را علیه داعش راه می اندازند.

وی در مورد عملکرد طالبان در برابر داعش هم گفت: طالبان که ادعای مبارزه با استکبار جهانی را دارد باید متوجه باشند از عملکرد آن ها به گونه ای برداشت نشود که تحت امر بیگانگان هستند و هرجا آن ها لازم بدانند عملیات انجام می دهند و هرجا لازم ندانند عملیات انجام نمی دهند. داعش از بین نرفته و سران آن به راحتی انتقال داده می شوند و اگرچه طالبان ادعا می کنند علیه داعش عملیات انجام داده اند اما این عملیات منجر به نابودی آن نشده است.

 

کلیدواژه