عقرب 16, 1401 17:30 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: ترکیه در راستای رقابت ها و مناسبات منطقه ای و جهانی خود به دنبال نزدیکی روابط خود با حکومت طالبان در افغانستان است.

محمد داوود افشار در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به رفت و آمدها و نشست های اخیر مقامات و شخصیت های طالبان و ترکیه اظهار داشت: مناسبات افغانستان و ترکیه چه در زمان دولت قبلی و چه در زمان حکومت فعلی نباید به دور از رقابت هایی ارزیابی شود که میان ترکیه و برخی کشورهای دیگر مانند عربستان سعودی وجود دارد.

وی تصریح کرد: ترکیه، عربستان و برخی کشورهای دیگر مانند امارات و قطر هم علاقه مندند که در سرنوشت و معادلات سیاسی کشورهای دیگر از جمله افغانستان دست برتر داشته باشند و نقش ایفا کنند.

این کارشناس سیاسی یاد آور شد: طالبان دیگر مانند دور اول حکومت خود در افغانستان روابط نزدیکی با عربستان سعودی ندارند، در دور اول حکومت طالبان یکی از سه کشوری که آنان را به رسمیت شناخت عربستان سعودی بود. اما در این دور نه تنها عربستان سعودی حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته بلکه رسانه افغانستان اینترنشنال که با سرمایه گذاری سعودی ها اداره می شود و همزمان با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در سال گذشته ایجاد شد تلاش زیادی برای تبلیغ ضد طالبان می کند.

به گفته افشار یکی از دلایل اینکه عربستان سعودی موضع دوستانه ای نسبت به طالبان ندارد می تواند این باشد که بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی می خواست در عرصه سیاسی دنیا چهره متفاوت تر و به دور از وجهه مذهبی به خود بگیرد، تغییراتی در عرصه حکمرانی سعودی ها ایجاد کرده و حمایت از طالبان آن وجهه مدرنی را که می خواهد از خود به نمایش بگذارد زیر سوال می برد. اکنون احتمالا ترکیه می خواهد خلاء حضور سعودی ها را در افغانستان که در دوره اشرف غنی بسیار پر رنگ بود به نفع خود پر کنند کند.

وی در مورد نزدیکی ترکیه با امریکا و در عین حال ارتباط گرفتن ترکیه با طالبان هم گفت: امریکا وقتی از کشوری مانند افغانستان مجبور به خروج می شود به دنبال آن است که به گونه دیگری این خلاء حضور خود را جبران کند و بهترین راه جبران حضور نیابتی از طریق کشورهای همسو است که در مقاطع مختلف توسط کشورهایی مانند عربستان، امارات، قطر و ترکیه نبود خود را منطقه جبران می کند.

افشار اظهار کرد: از آنجایی که ترکیه روابط دیپلماتیک با رژیم اسرائیل هم دارد بعید نیست که هم رژیم اسرائیل و هم امریکا خواسته باشند با استفاده از نفوذی که در سازمان استخبارات و حکومت ترکیه دارند نقش و حضور امنیتی خود را در افغانستان و تاثیرگذاری خود را بر سیاست های طالبان داشته باشند.

وی با اشاره به حضور تعدادی از مقامات دولت سابق افغانستان در ترکیه که مخالف حکومت طالبان هستند و شیوه برخورد دولت ترکیه با آنان گفت: یکی از دلایل اینکه طالبان در بحث واگذاری مدیریت فرودگاه های افغانستان از ترکیه صرفنظر و آن را به امارات واگذار کرد حضور چهره های حکومت سابق در ترکیه بود. ترکیه هم می خواهد از آن ها به عنوان یک اهرم استفاده می کند. اما اگر ترکیه و طالبان به نوعی کنار بیایند، ترکیه به سادگی می تواند مقامات سابق و فراری افغانستان را محدود کند.

 

کلیدواژه