عقرب 19, 1401 16:45 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: حکومت طالبان مسوولیت دارد موضوع کشتار غیرنظامیان افغان توسط نیروهای خارجی در سال های گذشته را پیگیری و در جهت احقاق حقوق بازماندگان آنان اقدام کند.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به اعتراف دولت انگلیس به کشته شدن دست کم 64 کودک افغان در عملیات ارتش این کشور در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ در افغانستان و تعیین غرامت برای آن اظهار داشت: اینکه مقامات انگلیسی اکنون به دست داشتن نیروهایشان در شهادت تعدادی از کودکان اعتراف می کنند جای تعجب دارد اما باید دید با این اعتراف خود چه برخورد انسانی و قضایی با موضوع می کنند و چگونه غرامت می پردازند.

وی افزود: اگر در عملیات کودکانی به شهادت رسیده اند حتما افراد دیگری هم شهید شده اند یا آسیب دیده اند و خانه هایشان هم ویران شده که باید جبران خسارت شود و این مسایل باید به صورت قانونی و اصولی پیگیری شود.

این کارشناس سیاسی با یاد آوری گزارش رسانه های انگلیسی مبنی بر اینکه بیشتر این کودکان در زمان حمله هوایی و در میان آتش باران نیرو‌های انگلیس جان خود را از دست دادند، گفت: خارجی ها در افغانستان به ویژه در حکومت های گذشته دست بازی داشتند و هرگونه می خواستند عمل می کردند، حکومت ها هم نمی توانستند جلو اقدامات آن ها را بگیرند. نه تنها نیروهای انگلیسی بلکه کل نیروهای خارجی هرکاری که از دستشان برآمد از نقض حقوق بشر تا حتی کشتار انسان های بیگناه و هتک حرمت مردم انجام دادند.

مظفری اظهار کرد: نیروهای خارجی تعداد زیادی غیر نظامی شامل زن، مرد، افراد سالخورده و کودک را در عملیات کور و بدون محاسبه خود و پرتاپ گلوله های سنگین به خاک و خون کشیدند و به شهادت رساندند.

وی بیان داشت: افغانستان کشوری بوده که معمولا دولت های آن به دلیل ضعف، کمتر توانسته اند از حقوق مردم خود در مجامع بین المللی دفاع کنند، اکنون طالبان که ادعای حکومت در افغانستان دارند مسوولند که وظیفه اسلامی و انسانی خود را در قبال ملت این کشور و در برابر ناقضان حقوق بشر که خودشان هم اعتراف کرده اند، به انجام برسانند.

مظفری با ابراز تاسف از برخی اقدامات حکومت طالبان از زمان روی کار آمدن خود مانند لغو کمیسیون انتخابات و کمیسیون حقوق بشر گفت: اکنون با نبود کمیسیون حقوق بشر معلوم نیست پیگیری مطالبات حقوق مردم در برابر جنایات خارجی ها از سوی چه مرجعی انجام خواهد شد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: در موارد متعدد مردم و جوانان افغانستان به خاک و خون کشیده شده می شوند و قضایا پیگیری نمی شود که یک نمونه آشکار آن انفجار در مرکز آموزشی کاج در غرب کابل بود که چندی پیش رخ داد و در نتیجه آن ده ها جوان شهید و زخمی شدند اما مسایل مربوط به آن پیگیری نشده یا نتایج آن مشخص نشده است.

وی اضافه کرد: به هر صورت با اعترافاتی که مقامات انگلیسی کرده اند حکومت طالبان باید موضوع را به صورت قانونی دنبال کند و حقوق افراد مظلوم و آسیب دیده را بگیرد.

 

کلیدواژه