عقرب 23, 1401 16:52 Asia/Kabul

نماینده مجلس شورای اسلامی ایران گفت: بر اساس طرحی که کلیات آن در این مجلس تصویب شده ضمن اینکه تکالیفی بر عهده مهاجرین گذاشته می شود یکسری حقوق شهروندی و خدمات مشخصی هم به آنان داده خواهد شد.

ابوالفضل ابوترابی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به تصویب کلیات طرح تاسیس سازمان ملی اقامت در مجلس شورای اسلامی ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در یکی از مناطق ناامن دنیا قرار گرفته و پدیده مهاجرت که بیشتر هم قهری است یعنی به خاطر جنگ، قحطی، بلایای طبیعی و امثال آن، در این منطقه زیاد اتفاق می افتد که نیاز است این مهاجرت ها ساماندهی شود.

وی افزود: در حال حاضر این ساماندهی انجام نمی شود و 14 دستگاه متولی در ایران وجود دارند که به صورت جداگانه به مهاجران در ایران کارت می دهند که شامل نیروی انتظامی، وزارت کشور، آموزش و پرورش، درمان، کار و برخی دستگاه های دیگر است. هدف از طرح این است که این دستگاه ها باهم در یک سازمان متمرکز شوند تا لازم نباشد افراد متقاضی مهاجرت به تمام این دستگاه ها مراجعه و یک فرایند طولانی را طی کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ایران اظهار کرد: بر اساس این طرح مهاجرین به یک دستگاه واحد مراجعه و یک کارت ملی می گیرند می کنند و بر اساس یک کد ملی که در اختیارشان قرار داده می شود از تمام دستگاه های مرتبط خدمات لازم را دریافت می کنند.

ابوترابی تصریح کرد: مهاجرین باید انگشت نگاری و چهره نگاری شوند چیزی که برای ایرانی ها هم مرسوم است، یعنی ایرانی ها در حال حاضر برای دریافت کارت ملی و کد ملی باید انگشت نگاری و چهره نگاری شوند و مشخصات آن ها در بانک اطلاعاتی موجود است. همین کار هم باید برای بیش از پنج میلیون مهاجر که در ایران سکونت دارند و کار می کنند انجام شود. این اقدام برای این است که به اطلاعات شخصی و آدرس های سکونت و نیز کارفرمایان آن ها دسترسی داشته باشیم و مالیات خود را هم بپردازند.

وی عنوان کرد: زمانی که مهاجرین کارت ملی دریافت کنند از یکسری خدمات برخوردار می شوند که مهمترین آن خدمات بانکی، خرید و فروش، قضایی، آموزشی و درمانی است. بر اساس این طرح در صورتی که یک کارت ساله برای مهاجرین صادر و بعد برای سه سال تمدید شد و جرم و خلافی مرتکب نشدند می توانند خودرو خرید و فروش کنند و بعد کارت آن ها برای هفت سال تمدید می شوند و اگر در این مدت که مجموعا یازده سال می شود، در ایران زندگی کنند و جرم و خلافی مرتکب نشوند و خواندن و نوشتن بلد باشند امکان ثبت سند به نام آنان باشرایطی وجود خواهد داشت.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی ایران بنابراین موارد در این ساماندهی ضمن اینکه یکسری تکلیف برای مهاجرین در نظر گرفته می شود، یکسری حقوق شهروندی هم به آن ها داده می شود.

ابوترابی در مورد مهاجرین جدیدالورود به جمهوری اسلامی ایران هم گفت: آنان باید به کشور خود رفته و به کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در آن کشورها مراجعه کنند و اجازه ورود بگیرند بعد وارد ایران شوند که یک اقامت یکساله دریافت می کنند، سپس مانند روال گفته شده اقامت سه ساله و بعد اقامت هفت ساله دریافت خواهند کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ایران اظهار کرد: کلیات این طرح به تصویب رسیده و باید وارد جزئیات شویم، زمانی که کلیات به کمیسیون های مجلس بازگردد از آنجا که موضوع بسیار مهم است، برای چند ماه در کمیسیون ها با دولت مشورت انجام می شود و سپس طرح به صحن علنی برمی گردد و پیش بینی می شود که در شش ماهه اول سال آینده تبدیل به قانون شود.

وی اضافه کرد: این طرح باعث ایجاد سازمان ملی مهاجرت می شود و فردی که در راس آن قرار می گیرد معاون وزیر کشور خواهد بود که می تواند به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و مجامع جهانی، مردم و سازمان های مردم نهاد، خیرین و سازمان های خیریه وارد مذاکره شود.

 

کلیدواژه