قوس 24, 1401 11:53 Asia/Kabul
  • تصویب قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل؛ دسیسه آمریکا
    تصویب قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل؛ دسیسه آمریکا

قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل روز چهارشنبه با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید. کشورهای بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به قطعنامه پیشنهادی برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی مخالف دادند. 

نکته مهم اینکه گروه دوستان منشور ملل متحد شامل ۱۹ کشور از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین در نشست بررسی قطعنامه سیاسی آمریکا برای خاتمه عضویت ایران در کمیسیون مقام زن، نسبت به نقض منشور ملل متحد و آیین کار شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد (اکوسوک) که کمیسیون مقام زن زیرمجموعه آن است، اعتراض کرده و اعلام کرد: این اقدام که عملا منجر به محروم کردن یک دولت عضو از اعمال حقوق اولیه خود برای مشارکت در یک ارگان منتخب ملل متحد است را رویه ای خطرناک می‌داند. این گروه تصریح کرد: درحالی که سازمان ملل متحد بر فراگیری و شمولیت مشارکت همه کشورهای عضو از همه نقاط جغرافیایی تاکید دارد، محروم کردن یک عضو (جمهوری اسلامی ایران) را که با رای اکوسوک و پس از تایید اولیه گروه جغرافیایی آسیا- اقیانوسیه انتخاب شده است، غیرقانونی می داند.

تصویب قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن حاصل دسیسه و توطئه آمریکا است که از مدتی قبل به بهانه بروز اغتشاشات در ایران و حمایت از حقوق زنان ایرانی کارزاری گسترده برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل را به راه انداخته بود. این اقدام غیرقانونی آمریکا که رویه ای منفی را در سازمان ملل بر جای گذاشته ،با توجه به خصومت دیرینه آن با ایران  به هیچ وجه غیرمنتظره نبوده است. با این حال مساله مهم این است که چنین اقدامی ضربه ای مهم به یکپارچگی نظام سازمان ملل می زند. در عین حال اقدام آمریکا با روح و متن منشور سازمان ملل، به ویژه یکی از اصول بنیادین آن مبنی بر برابری حاکمیتی کشورها در عضویت از طریق مشارکت معنادار و برابر آنها در همه مجامع چندجانبه گرا، در تضاد است.

«امیر سعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در جلسه بررسی پیش نویس قطعنامه «پایان دادن به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن» گفت: چه ایران عضو کمیسیون مقام زن باشد و چه نباشد، زنان و دختران ایرانی به طور فعال و مؤثر در بسیاری از مجامع بین‌المللی به مشارکت خود ادامه می‌دهند.

ادعاهای بی پایه غرب به ویژه آمریکا  در باره نقض حقوق زنان در ایران و ادعای اقدام در راستای تامین حقوق زنان ایرانی  در حالی صورت گرفته که  واشنگتن سخت ترین و گسترده ترین تحریم ها را علیه مردم ایران از جمله زنان اعمال کرده  است. در عین حال نگاهی به روندهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی واقتصادی و نیز آمارهای موجود در باره وضعیت زنان در ایران پس از انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در چهار دهه اخیر، وضعیتی کاملا برخلاف ادعاهای آمریکا وشرکای اروپایی آن را در این زمینه نشان می دهد. زنان پس از انقلاب اسلامی سهمی چشمگیر در همه عرصه های حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، انتظامی، بهداشت و درمان  و حتی در زمینه خدمات عمومی  داشته اند.

پس از انقلاب اسلامی ایران با افزایش آگاهی و گسترش آموزش عالی برای زنان و ارتقای توانمندی های آنها، سهم مشارکت های سیاسی و اجتماعی زنان نیز تحول گسترده ای یافته که نماد آن سهم قابل توجه زنان در انتخابات های متعدد در ایران بوده است. دختران و زنان ایرانی به میزان قابل توجهی در عرصه های مختلف حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و آموزشی و بهداشتی، ورزشی و دیگر عرصه های ایران اسلامی فعالیت و مشارکت دارند. به عنوان مثال زنان بخش قابل توجهی از اعضای مجلس شورای اسلامی و نیز شوراهای شهر و روستا را تشکیل می دهند.

سهم دانشجویان دختر و زن در آموزش عالی بیش از 60 درصد است. ضمن اینکه سهم مدیران زن در ایران روندی صعودی داشته است. در حوزه بهداشت و سلامت نیز زنان پس از انقلاب اسلامی سهم چشمگیری برعهده گرفته اند. تا سال 2022 میلادی 40 درصد از پزشکان متخصص زن و 30 درصد پزشکان فوق تخصص در ایران را زنان تشکیل می دهند این امر دروغ بودن ادعاهای غرب درباره اجحاف به زنان و سهم اندک آنها در عرصه اجتماعی ایران را نشان می دهد. 

پایان عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد 

ایران: آمریکا چهره بی نقاب خود را در سازمان ملل به نمایش گذاشت

کنعانی: قطعنامه آمریکا علیه ایران در نشست اکوسوک وجاهت قانونی ندارد 

کلیدواژه