قوس 24, 1401 16:55 Asia/Kabul

معاون اقتصادی انجمن فعالین اقتصادی افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران گفت: مقامات و مسوولان ایرانی با نگاه مثبت به دنبال حل مشکلات تاجران و سرمایه گذاران افغانستانی در ایران هستند.

علیرضا یوسفیان در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به نشست حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ریاست جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان با تاجران و سرمایه گذاران افغانستانی در مشهد اظهار داشت: این نشست در محل استانداری خراسان رضوی با حضور سردار نظری استاندار خراسان رضوی و تیم اقتصادی وی و با حضور پنجاه تن از تاجران و سرمایه گذاران افغانستانی مقیم خراسان رضوی برگزار شد و تاجران و سرمایه گذاران افغان به طرح مشکلات سرمایه گذاری در ایران پرداخته و خواستار حل این مشکلات شدند.

وی افزود: در این نشست مسایل مربوط به اقامت، صدور مجوزها، وارد کردن ارز به ایران و مسایلی از این قبیل مطرح و پیشنهاداتی ارایه شد و درخواست تفویض اختیار مسایل مربوط به سرمایه گذاری اتباع خارجی از ریاست جمهوری به مسوولان خراسان رضوی مطرح شد که آقای کاظمی قمی با دیدگاه بسیار مثبت و مدیریت عالی آن بخش از مسوولیت ها را که در صلاحیت خودش بود تفویض اختیار کرد و پذیرفت که در موارد دیگر هم از وزارتخانه های دیگر درخواست تفویض اختیار کند تا روال صدور مجوزهای سرمایه گذاری، جواز کسب، پروانه های اشتغال و گواهینامه ها در اسرع وقت انجام شود.

معاون اقتصادی انجمن فعالین اقتصادی افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: قانون سرمایه گذاری در ایران قانون مفید و خوبی است اما برخی اجرا کنندگان این قانون در تعدادی از اداره ها به علت شناخت نداشتن از طرف مقابل که ممکن است یک سرمایه گذار خوب خارجی باشد و اعمال سلیقه های شخصی، مشکلاتی را ایجاد می کنند که مسوولان جمهوری اسلامی ایران هم از چگونگی برخورد برخی اداره ها و افراد ناراضی هستند.

یوسفیان عنوان کرد: از سال 1383 که سرمایه گذاری افغانستانی ها در جمهوری اسلامی ایران منظم تر شد روند اداری کارها در این زمینه هم آسان تر و از مراحل طولانی آن کاسته شده و امید می رود که روابط اقتصادی بین دو کشور نیز همچنان پابرجا باشد.

وی همچنان خاطرنشان کرد: افغانستانی های مقیم ایران پروژه های بسیار بزرگ، کارخانجات بسیار عظیم و هتل های بسیار خوبی را در خراسان رضوی به ویژه شهر مقدس مشهد دارند که با سرمایه گذاری های بسیار شفاف و دقیق و اشتغال زایی بسیار خوب افتخار آفریده اند، صادر کنندگان، تولید کنندگان و هتلداران نمونه ای هم در بین آن ها وجود دارد.

این فعال اقتصادی در مورد فعالیت های انجمن فعالین اقتصادی افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران هم گفت: برای انجام بهتر امور اقتصادی تاجران و سرمایه گذاران افغانستانی مقیم ایران نیاز بود که تشکلی منسجم به وجود آید و این انجمن از سال 1394 منسجم تر شد و با همکاری اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی در ابتدای مرداد امسال 1401 مجوز رسمی خود را از وزارت کشور ایران دریافت کرد و در تاریخ 16 مهر به ثبت رسمی موسسات غیر دولتی جمهوری اسلامی ایران رسید. ادارات و ارگان های مختلف جمهوری اسلامی ایران نیز همکاری های لازم را با این انجمن دارند.

یوسفیان اظهار داشت: دفتر این انجمن در مشهد راه اندازی شده و در تهران، اصفهان، قم و کرمان هم شعباتی ایجاد خواهد شد تا فعالیت های خود را گسترده تر و قانون سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی ایران را به خوبی اجرا کنیم. همچنان به دنبال آن هستیم که افغانستانی های مقیم ایران که دارای مغازه هستند از این پس بتوانند با مجوزهای کسب به نام خودشان به فعالیت خود ادامه دهند.

وی اضافه کرد: این انجمن همچنان با موسسات خیریه افغانستانی در ایران و نیز بنیاد حمایت از دانشجویان افغانستانی مقیم ایران در جهت حمایت از خانواده ها و دانشجویان نیازمند ارتباط و همکاری نزدیک دارد.

 

کلیدواژه