قوس 27, 1401 12:26 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی پاکستانی ادعای سرزمینی، تبلیغات و حمایت حکومت طالبان در افغانستان از طالبان پاکستانی را از دلایل عمده وقوع و تشدید درگیری های مرزی بین حکومت طالبان و پاکستان دانست.

غیور حسین غالب در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در مورد علت درگیری های مرزی بین افغانستان و پاکستان که اخیرا شدت هم گرفته اظهار داشت: یکی از دلایل نصب سیم خاردار توسط دولت پاکستان در امتداد خط دیورند است که در بعضی مناطق مشکلاتی را به وجود آورده است مثلا در بخش دند پتان منطقه پاراچنار که جزء پاکستان شناخته می شود بین طالبان و دولت پاکستان درگیری وجود داشت و طالبان می گفتند که این بخش ها مربوط به خاک افغانستان است و دولت اسلام آباد در این مناطق سیم خاردار کشیده است.

وی افزود: مساله عمده خط دیورند است که پاکستانی ها آن را به عنوان مرز بین پاکستان و افغانستان می شناسند اما افغان ها آن را به عنوان مرز قبول ندارند و طالبان هم می گویند این مرز رسمی نیست و بخش زیادی از خاک افغانستان آن سوی خط قرار دارد که این موضوع هم باعث تنش و درگیری می شود.

به گفته این کارشناس پاکستانی یک علت دیگر درگیری تبلیغات است به گونه ای که برخی علمای طالبان در افغانستان دولت و ارتش پاکستان را به کفر متهم می کنند و صراحتا اعلام کرده اند که باید با آن ها بجنگیم تا در پاکستان هم شریعت نافذ شود و سربازان طالبان در مرزها هم از این تبلیغات متاثر می شوند ضمن اینکه آن دسته از علمای پاکستانی که آموزش طالبان را به عهده داشتند با دولت پاکستان مشکل دارند و با ارتش پاکستان هم کنار نمی آیند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: علت دیگر درگیری ها بدرفتاری هایی است که صورت می گیرد به عنوان مثال برخی از زنان طالبان که از افغانستان برای معالجه به پاکستان می روند از سوی سربازان پاکستانی بازرسی می شوند و این خوشایند مردان آن ها نیست.

غالب با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه پاکستان مبنی بر اینکه صبر دولت اسلام آباد در مورد درگیری های مرزی و کم کاری طالبان به پایان رسیده و ممکن است دست به اقدامات تلافی جویانه بزند گفت: یکی از شروط دولت اسلام آباد برای حمایت از طالبان افغانستان این بود که طالبان پاکستانی را که از پاکستان به افغانستان رفته و پناه برده اند به پاکستانی ها تحویل دهد و چون آن ها از جمله استادان طالبان در مدارس دینی پاکستان بودند از این کار سر باز زدند، ضمن اینکه دولت اسلام آباد خواستار قطع رابطه طالبان افغانستان با طالبان پاکستانی بود که این قطع رابطه هم انجام نشد.

وی همچنان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر برخی افراد وابسته به تحریک طالبان پاکستان که در اصل پاکستانی هستند در اداره های دولتی طالبان در افغانستان رسوخ پیدا کرده و منصب گرفته اند و این مساله سبب شده که از سوی حکومت طالبان به پاکستان فشار آورده شود تا تحریم ها علیه تحریک طالبان پاکستان را بردارد و طالبان پاکستانی و افغانستانی بتوانند ارتباط داشته باشند و به دو کشور رفت و آمد کنند.

غالب تاکید کرد: در صورتی که ارتش پاکستان حملات خود را علیه نیروهای تحریک طالبان پاکستان و نیروهای آزادیخواه بلوچ پاکستان در داخل خاک افغانستان ادامه دهد وضعیت در آینده متشنج می شود و حکومت طالبان در افغانستان پاسخ خواهد داد، به این ترتیب درگیری ها گسترش پیدا خواهد کرد.

وی با یاد آوری اینکه بیشتر نیروهای طالبان در پاکستان حضور داشته اند در آنجا آموزش دیده اند و به افغانستان رفته اند، در رابطه با بحث حمایت پاکستان از طالبان هم باید دید که آیا آنان مورد حمایت دولت پاکستان هستند یا علما و یا مردم این کشور. طالبان مورد حمایت بعضی از مردم و علمای پاکستانی هستند و مورد حمایت دولت پاکستان نیستند.

این کارشناس پاکستانی گفت: دولت پاکستان با طالبان مشکل دارد چنانکه با بعضی از مردم این کشور و علمای منطقه مشکل دارد و علمای پاکستانی که از بزرگان طالبان به شمار می روند هم با دولت اسلام آباد مشکل دارند و حتی برخی از آن ها دولتی ها را به کفر متهم می کنند.

وی با اشاره به خبرهای منتشر شده مبنی بر حمایت دولت و سازمان استخبارات اردوی پاکستان (آی. اس. آی) از طالبان افزود: در گذشته این حمایت وجود داشت اما دولت و اردوی پاکستان خواسته هایی از طالبان داشت که طالبان با روی کار آمدن خود در افغانستان آن خواسته ها را آنگونه که پاکستانی ها می خواستند اجابت نکرد و مانند گذشته تابع پاکستان نمانده و میانه آن ها به هم خورده است.

 

کلیدواژه