تنش ها و درگیری های مرزی بین طالبان و پاکستان به خاطر برآورده نشدن انتظارات آن ها از یکدیگر است
(last modified 1401-09-27T10:58:03+00:00 )
قوس 27, 1401 15:28 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: تنش ها و درگیری های مرزی بین طالبان و پاکستان به خاطر برآورده نشدن مطالبات و انتظارات آن ها از یکدیگر است.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: دولت پاکستان انتظاراتی از طالبان در افغانستان در جهت تامین منافع خود دارد و طالبان هم خواستار تامین منافع خود از سوی پاکستان هستند و انتظار داشتند که حکومت آنان را به رسمیت بشناسد اما بی توجهی طرفین به این مسایل سبب موضع گیری ها و اختلافات آن ها شده و به نظر می رسد که این اختلافات و تنش ها افزایش پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه کشورهای همسایه و منطقه هم به خاطر عمل نکردن طالبان به تعهدات خود اعتماد به آنان را از دست داده اند.

وی افزود: پاکستان در قبال حمایت خود از طالبان مطالباتی از آن ها دارد و یکی از مطالباتش سرکوب نیروهای تحریک طالبان پاکستان در افغانستان است اما آن ها در افغانستان روحیه بیشتری گرفتند و اوضاع امنیتی پاکستان را دچار چالش کردند. مطالبه دیگر پاکستان این است که دیگر گروه های تروریستی مانند القاعده هم در افغانستان محدود شوند تا منافع پاکستان را به خطر نیندازد اما این گروه ها حضور دارند و خواسته های پاکستان در این زمینه تامین نمی شود.

به گفته این کارشناس سیاسی از طرف دیگر حکومت طالبان در افغانستان از پاکستان انتظار داشت که آن را به رسمیت بشناسد که چنین نشد. طالبان خطاب به آن کشور می گویند اگر در حمایت از ما صادق هستید چرا ما را به رسمیت نمی شناسید و چرا در این زمینه پیشقدم نمی شوید، به این ترتیب ذهنیت منفی نسبت به پاکستانی ها در طالبان به وجود آمده است.

مظفری عنوان کرد: به صورت کلی سوء ظن هایی نسبت به تامین منافع بین دو طرف وجود دارد و این سوء ظن ها و تامین نشدن منافع دو طرف سبب افزایش موضع گیری ها و خصومت ها بین آن ها شده که ممکن است در قالب درگیری های مرزی و نظامی عمیق تر شود و درگیری های شدید تری به وجود آید.

در صورتی که منافع دو طرف تامین نشود تنش ها و درگیری ها شدت بیشتری پیدا می کند ضمن اینکه پشت پرده دست های دیگری هم وجود دارد که باعث تشدید آن می شود.

وی تاکید کرد: پاکستانی ها امروز نتیجه اعمال خود را در حمایت از تروریست ها در افغانستان و تقویت آن ها می بینند چنانکه طی یک ماه گذشته چند بار درگیری ها و تنش های مرزی را در مرزهای افغانستان و پاکستان شاهد بوده ایم و کشمکش های سیاسی، نظامی و موضع گیری های طرفین آشکار شده است.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: نیروهای تحریک طالبان پاکستان در داخل خاک افغانستان حضور یافته و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از سوی طالبان در افغانستان حمایت می شوند و اعلام می کنند که پرچم طالبانی را در اسلام آباد هم بلند می کنند که این مسایل برای دولت پاکستان تبدیل به درد سر شده است.

مظفری یاد آور شد: گفته می شود دلیل درگیری در مرز اسپین بولدک-چمن هم این بوده که طالبان می خواستند در مرز و در داخل خاک افغانستان پاسگاهی ایجاد کنند که نیروهای پاکستانی مانع این کار شده اند و در نتیجه درگیری بین آن ها به وجود آمده است اما به نظر می رسد پشت پرده این درگیری ها مسایل سیاسی و اختلافات عمیقی است که بین طالبان و پاکستانی ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: نیروهای ملا برادر معاون رئیس الوزرای حکومت موقت طالبان (که در گذشته در پاکستان زندانی بوده و خاطره خوشی از آنجا ندارد) کدورت هایی نسبت به پاکستانی ها دارند و پاکستانی ها هم سرکشی هایی را از نیروهای طالبان می بیند که این موضوع هم باعث اختلاف و تنش بین آن ها شده است.

 

کلیدواژه