جدی 11, 1401 13:22 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: ممنوعیت تحصیل و کار دختران و زنان توسط طالبان در افغانستان و تبعات آن آسیب های فراوان فرهنگی، اقتصادی و روانی بر جامعه این کشور وارد خواهد کرد.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تعلیق تحصیل و ممنوعیت فعالیت دختران و زنان در سازمان ها و نهادهای امداد رسان در افغانستان توسط طالبان و اینکه در واکنش به این اقدام بسیاری از سازمان های امداد رسان فعالیت خود را در این کشور متوقف کرده اند، گفت: این اقدام طالبان  یک بار دیگر افغانستان را از لحاظ فکری، فرهنگی، مدیریتی و سیاسی در محاق فرو برد و به عنوان یک جامعه عقب افتاده بر سر زبان ها قرار داد.

وی با بیان اینکه طالبان هم به این ترتیب یک نظام قرون وسطایی و مجموعه ای معرفی می شود که محدود فکر می کند و ظالمانه حکمرانی می کند و واقعیت های عینی جامعه را در نظر نمی گیرد،افزود:

جامعه جهانی و مردم افغانستان بارها مسایلی از قبیل تعلیم، تحصیل و آموزش را به عنوان خواسته های حیاتی مطرح کرده اند که حق حیاتی مردم افغانستان است اما حاکمیت فعلی در افغانستان توجهی به این امور نکرده و نه تنها حق آموزش را از دختران و زنان افغانستان سلب کرد بلکه حق کار را هم که یک حق فردی، دینی، اسلامی و انسانی است از آن ها گرفت.

به گفته این کارشناس افغان اولین پیامد این مساله فرهنگی است که با این برخوردها ارزش های فرهنگی و اسلامی را در نگاه دنیای غرب نادرست جلوه می دهند، خود را حکومت اسلامی معرفی می کنند، اقدامات خود را به نام اسلام انجام می دهند در حالیکه اسلام به هیچ وجه مانع کار، تعلیم و تحصیل زنان نیست.

مختاری اظهار کرد: پیامد دیگر اقتصادی است، بسیاری از زنان افغان در موسسات و نهادهای کمک رسان حمایت شده از سوی خارجی ها فعالیت می کردند که اگر جلو کار آن ها گرفته شود این موسسات و نهادها هم همکاری خود را قطع می کنند و این می تواند مردم افغانستان را بیش از گذشته در دشواری قرار دهد، بسیاری از این زنان نان آور خانواده ها بودند که جلوگیری از کار آن ها مشکلات فراوانی برای خانواده های آنان هم ایجاد می کند و باعث تکانه های فکری و اجتماعی در جامعه می شود.

وی اضافه کرد: جلوگیری از کار زنان این ذهنیت را ایجاد می کند که امروز جلو کار آن ها در موسسات خارجی گرفته می شود، فردا در ادارات دولتی و سپس در همه جا، که این موضوع روان جامعه را دچار تنش می کند و فاصله مردم را با حاکمیت به مراتب بیشتر خواهد کرد و به صورت کلی آسیب های فراوان، فکری، فرهنگی، روانی و اقتصادی برای مردم خواهد داشت.

به گفته این کارشناس افغان امکان توقف کار و خروج موسسات بین المللی از افغانستان درپی تصمیم طالبان برای جلوگیری از کار زنان در این موسسات، قطعا تاثیرات منفی اقتصادی برای افغانستان دارد زیرا بخش زیادی از کمک های خارجی از طریق همین موسسات وارد افغانستان می شود چون حاکمیت فعلی به رسمیت شناخته نشده و ارتباط مستقیم با خارج ندارد تا کمک ها از مسیرهای قانونی و رسمی وارد این کشور شود.

مختاری یاد آور شد: جامعه جهانی هم ممکن است به این خاطر فشارهایی بر حکومت طالبان وارد کند و این فشارها بیشترین ضربه را به مردم افغانستان وارد می کند چون کسانی که در حاکمیت حضور دارد به هر نحوی منافع شان تامین است، خانواده هایشان بیشتر در خارج هستند و یا در آسایش قرار دارند و این توده های مردم هستند که نه زمینه کار برایشان فراهم است و نه بودجه لازم برای آن ها در نظر گرفته می شود، روزنه های کوچکی هم که وجود دارد بسته می شوند و در نتیجه افغانستان در تاریکی مشکلات فرهنگی و اقتصادی بسر خواهد برد و پیامدهای منفی شدیدی در عرصه های مختلف خواهد داشت.

وی با اشاره به تصمیم مارتین گریفیتس معاون دبیر کل سازمان ملل متحد برای سفر به کابل و گفت و گو با طالبان در مورد تصمیم اخیرشان برای محدودیت بیشتر زنان و دختران بیان داشت: گفت و گو برای طالبان معنا و مفهومی ندارد، طی بیش از یک سال گذشته در عرصه های مختلف گفت و گو انجام شد و خواسته ها به آن ها رسانده شد اما به هیچ کدام از این خواسته ها توجهی نکردند.

مختاری افزود: ممکن است طالبان از این طریق بخواهند به سازمان ملل و جامعه جهانی فشار بیاورند تا آن ها را به رسمیت بشناسند. اما سازمان ملل و جامعه جهانی نباید تحت تاثیر قرار بگیرند و باید از طریق راه های منطقی طالبان را وادار به رعایت خواسته های معقول بشری کنند.

 

کلیدواژه