قوس 20, 1395 14:13 Asia/Kabul
  • امریکا فقط به دنبال منافع خود در منطقه است و به همین دلیل هم ناکام مانده است

امریکا به دنبال منافع خود است و برایش فرقی نمی کند که چه افرادی در کشورهای مورد نظرش بر سر حکومت باشند

تحلیلگر سیاسی افغان گفت: امریکا ده ها سال است که به دنبال منافع خود در افغانستان و منطقه است و برایش فرقی هم نمی کند که چه افرادی در کشورهای مورد نظرش بر سر حکومت باشند.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: طالبان در شرایط بسیار خاصی که گروه های جهادی در افغانستان دچار جنگ داخلی شده بودند قدرت را در این کشور به دست گرفتند.

پس از حضور نیروهای خارجی در افغانستان و سقوط طالبان هم به انحاء مختلف افراد غیر نظامی و بیگناه به بهانه اینکه اعضای طالبان هستند، دستگیر، زندانی و کشته شدند و حتی کسانی که ارتباطی با طالبان نداشتند و دچار درد و رنج شده بودند برای انتقام گیری به طالبان پیوستند بدین ترتیب مبارزه با تروریزم از سوی امریکا به موفقیت دست نیافت.

وی افزود: اکنون که باراک اوباما اعتراف کرده مبارزه امریکا با تروریزم در افغانستان ناکام مانده و امریکا توان شکست طالبان را نداشته، به نوعی می خواهد به حکومت بعد از خود هم گوشزد کند که اگر به دنبال منافعی در افغانستان و یا کشورهای دیگر است نباید تنها به منافع خود فکر کند بلکه باید منافع این کشورها را هم در نظر بگیرد زیرا در غیر اینصورت ناکام خواهد ماند.

خروتی عنوان کرد: امریکا از حدود پنجاه سال قبل برای حضور خود در افغانستان و منطقه به منظور حفظ منافع خود برنامه داشته و سرمایه گذاری کرده و پس از حادثه یازده سپتامبر زمینه خوبی برای امریکا برای لشکر کشی به افغانستان ایجاد شد و نیروهای امریکایی و ناتو که اکنون در افغانستان حضور دارند بیشتر به خاطر حفظ منافع امریکا است.

وی اضافه کرد: از اینرو برای امریکایی ها تفاوتی نمی کند که در افغانستان چه طیف افرادی بر سر قدرت باشند و آن ها از هر طریقی به دنبال منافع خود هستند، ذخایر زیرزمینی افغانستان بویژه شمال این کشور و کشورهای آسیای میانه دست نخورده و بکر است در حالی که منابع دیگر کشورها رو به پایان است و امریکا هرتلاشی برای حضور در این منطقه می کند.

 

کلیدواژه