جدی 12, 1401 15:03 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: اگر سازمان ملل و نهادهای بین المللی می خواهند برای بهبود اوضاع در افغانستان فشاری وارد کنند باید بر حکومت طالبان باشد نه بر مردم این کشور.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به محدود شدن و یا توقف کمک های بسیاری از سازمان های بین المللی در اعتراض به ممنوعیت تحصیل و کار زنان در موسسات داخلی و بین المللی توسط طالبان گفت: تاثیر محدود شدن یا توقف این کمک ها بیشتر بر مردم افغانستان است تا حکومت طالبان.

وی افزود: امریکا و دیگر کشورهای غربی کمک کننده، در قضایای افغانستان مغرضانه برخورد می کنند و بیشتر به دنبال تحقق اهداف سیاسی خود هستند تا رسیدگی به مردم این کشور و رفع مشکلات آن ها.

به گفته این کارشناس افغان تبعات محدودیت کمک های بین المللی دامن مردم فقیر و نیازمند را در افغانستان می گیرد و تاثیری بر طالبان ندارد بنا بر این جامعه جهانی و کشورهای کمک کننده باید فشارهای اساسی و موثر به حکومت طالبان وارد کنند تا به خواسته های سازمان ملل و جامعه جهانی تمکین کنند.

مظفری اظهار کرد: سیاست اعلامی و اعمالی کشورهای غربی به ویژه امریکا در خصوص برخورد با طالبان و کمک به مردم افغانستان متفاوت است، در بحث اعمالی آن ها نمی خواهند فشارهای اساسی به حکومت طالبان وارد شود تا آن ها وادار به تمکین بر خواسته های جامعه جهانی شوند، اگر هم کمک های جهانی محدود شود و کاهش پیدا کند تاثیری بر طالبان ندارد زیرا آن ها مقدار مورد نظر خود را دریافت می کنند و آنچه محدود می شود و کاهش می یابد سهم مردم است.

وی همچنان خاطرنشان کرد: در حالی که تعداد زیادی از زنان در افغانستان بی سرپرست و نان آور خانه بوده و طالبان بر این امر واقف هستند، هم خروج از منزل بدون محرم را برای زنان ممنوع کرده اند و هم کار زنان در بیرون را ممنوع قرار داده اند که به نظر می رسد می خواهند هر نوع فعالیت زنان را متوقف کنند.

این کارشناس افغان بیان داشت: در صورتی که جامعه جهانی و موسسات کمک رسان بین المللی می خواهند دست مردم افغانستان را در این شرایط ناگوار بگیرند باید سیستم دقیق و عادلانه ای ایجاد کنند، کمک ها را در اختیار حکومت طالبان قرار ندهند و به صورت مستقیم و بدون تبعیض در اختیار نیازمندان قرار دهند.                 

مظفری در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر توزیع ناعادلانه کمک های بین المللی به مردم افغانستان هم گفت: این اخبار درست است و در توزیع این کمک ها تعصبات منطقه ای، زبانی و حتی مذهبی لحاظ می شود، ارگان های توزیع کننده این کمک ها که طالبان بر آن ها نظارت دارند یا اعضای طالبان که خود در این توزیع نقش دارند، نیروهای طالبان، اقوام و خویشان خود را در اولویت قرار می دهند و سپس به صورت بسیار محدود کمک ها بین مردم توزیع می شود.

وی یاد آمور شد: این کمک های محدود برای توزیع به مردم در اختیار نمایندگان مناطق مختلف قرار می گیرد که آن ها هم عدالت را رعایت نمی کنند.

این کارشناس افغان با بیان اینکه بخش اعظم کمک ها را خود طالبان دریافت می کنند، اظهار داشت: توزیع کمک ها به یک نظارت دقیق نیاز دارد تا به مردم مستحق و نیازمند برسد ،اما کمک کننده های بین المللی هم در کمک به مردم افغانستان چندان صداقت ندارند و به نظر می رسد به صورت غیر مستقیم می خواهند به طالبان کمک کنند، به همین دلیل نظارت دقیقی در توزیع کمک ها ندارند زیرا به دنبال آن هستند که کمک ها به دست طالبان برسد و آن ها سربازان و ماشین جنگی خود را تقویت کنند.

وی اضافه کرد: در صورتی که سیستم منظمی برای توزیع کمک ها ایجاد شود، عدالت در نظر گرفته شود، نظارت دقیقی وجود داشته باشد و تبعیض نباشد این کمک های هنگفت می تواند تمام مستحقین را تحت پوشش قرار دهد.

 

کلیدواژه