جدی 17, 1401 12:36 Asia/Kabul
  • آزادی بیان، بهانه تکراری شارلی ابدو برای توهین به مقدسات
    آزادی بیان، بهانه تکراری شارلی ابدو برای توهین به مقدسات

نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» که پیشتر به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) اهانت کرده بود، اینک با توهین به مرجعیت دینی و سیاسی بار دیگر به اسلام هراسی روی آورده است.

نشریه فکاهی «شارلی ابدو» اخیرا مسابقه‌ای با هدف نشر کاریکاتورهای موهن به مرجعیت دینی و سیاسی برگزار کرد که انتقادات زیادی به این نشریه و همچنین سیاست فرانسه در زمینه آنچه که آزادی بیان می نامد، به دنبال داشت. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام موهن، «نیکلاس رش» سفیر فرانسه در تهران را احضار کرد.

"کاترین کولونا" وزیر خارجه فرانسه نیز پس واکنش ایران به این اقدام موهن گفت : «فراموش نکنید در فرانسه، برخلاف ایران، آزادی بیان وجود دارد که یک قاضی در چارچوب قوه قضائیه مستقل بر آن نظارت می‌کند؛ موضوعی که بدون شک ایران آن را به درستی نمی‌شناسد.»

فرانسه همانند دیگر کشورهای غربی همواره از موضوع آزادی بیان برای توجیه اقدامات و اهانت ها به مسلمانان و رهبران و مقدسات آنان استفاده کرده است، در حالی که لازمه تامین آزادی بیان، پرهیز از توهین به دیگران و مقدسات آن‌ها است. براساس میثاق حقوق بین الملل هرگونه تبلیغ جنگ و ترغیب تنفر و کینه که باعث تبعیض یا اعلام مخاصمه و زور باشد، ممنوع است. همچنین براساس قوانین بین المللی، کشورها ملزم هستند از هرگونه تبلیغ جنگ یا تنفر که محرک خشونت نژادی، دینی، قومی و ملی شود، پرهیز کنند. 

هنگامی که نشریه شارلی ابدو در سال 2015 دست به انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبراسلام (ص) و مقدسات مسلمانان زد، دولت‌های غربی مدعی آزادی بیان نه فقط این اقدام را محکوم نکردند بلکه از آن حمایت نیز کردند؛  در واقع عملکرد این مدعیان آزادی بیان، نشان می دهد که آنها در خصوص مفاهیم آزادی بیان و حقوق بشر معیارهای دوگانه دارند و از آن برای ترویج اسلام هراسی و پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند.

به عنوان مثال، اقدام شبکه اجتماعی اینستاگرام در مسدود کردن صفحه فرانسوی زبان مقام معظم رهبری در این رسانه را می‌توان مصداق بارزی از معیارهای دوگانه غربی ها درخصوص آزادی بیان دانست. علت این اقدام اینستاگرام، انتشار پستی در صفحه مذکور با درخواست از جوانان فرانسوی مبنی بر پرسش از امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در مورد آزادی بیان بود.

یکی دیگر از موارد مهم ناقض ادعا‌های غربی ها در مورد آزادی بیان را می‌توان در ماجرای محکومیت یک مرد آمریکایی اهل ایالت «آیوا» دید که به دلیل آتش زدن پرچم همجنسگرایان به ۱۶ سال زندان محکوم شد؛ این در حالی است که توجیه دادگاه در صدور این حکم، نفرت پراکنی و عدم پیروی از آزادی بیان بود.

همچنین تحریم رسانه‌های ایران از سوی کشورهای غربی، نقض حقوق اساسی ملت ایران در رساندن صدا و نظر خود به جهانیان و نیز گویای پوچ بودن شعار غرب در خصوص دسترسی آزاد به اطلاعات و آزادی بیان است؛ همان حقوقی که غربی ها از جمله فرانسه مدعی آن هستند و بر مبنای این ادعا، حتی توهین به مقدسات دینی را مجاز می شمارند.

بدیهی است، با وجود آنکه در حقوق بین الملل بر آزادی بیان تاکید شده اما در عین حال این آزادی بیان مشروط به احترام به حقوق دیگران، حفظ امنیت ملی، نظم اجتماعی و سلامت و اخلاق عمومی است؛ بنابراین اقدامات موهن همانند آنچه که نشریه شارلی ابدو با حمایت دولت فرانسه و دیگر کشورهای غربی انجام می دهد، هرگز نمی تواند اهانت و نفرت پراکنی را به بهانه آزادی بیان، توجیه شود.  

به همین دلیل، جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن تقبیح بی عملی ادامه دار مراجع ذیربط فرانسه در مقابله با مظاهر اسلام ستیزی و نفرت پراکنی نژادپرستانه در نشریات فرانسوی، مسوولیت مستقیم دولت فرانسه برای پاسخگو کردن عاملان چنین نفرت پراکنی‌هایی را یادآور شده و خواستار مقابله جدی با اسلام ستیزی و اسلام هراسی در این کشور شده است. 

 

کلیدواژه