جدی 18, 1401 13:18 Asia/Kabul
  • ترور سردار سلیمانی و انتقام سخت ایران؛ (عین الاسد)
    ترور سردار سلیمانی و انتقام سخت ایران؛ (عین الاسد)

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابو مهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ تن از یارانشان بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شده و به شهادت رسیدند.

پنج روز بعد از این حمله تروریستی، سپاه پاسداران در عملیاتی عین الاسد بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در بغداد را با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار داد. این حمله درست بعد از تشییع پیکر حاج قاسم و در ساعت یک و بیست دقیقه بامداد، همان ساعتی که حاج قاسم و یارانش را ترور کردند، صورت گرفت.

این حمله موشکی در حالی صورت گرفت که آمریکا در طول هشت دهه گذشته به هیچ وجه مورد تعرض نظامی یک کشور قرار نگرفته بود. آخرین حمله به پایگاه های نظامی آمریکا حدود ۸۰ سال توسط ژاپن به پایگاه دریایی پرل هاربور در مجمع الجزایر هاوایی صورت گرفته بود که در پی آن آمریکا به جنگ جهانی دوم ورود پیدا کرد.

ایران بزرگترین و مجهزترین پایگاه نظامی آمریکا را در میان ۱۴ پایگاه موجود در عراق که اوایل دهه 80 میلادی در دوره صدام حسین ساخته شد و ادوات لجیستیکی و نظامی آمریکایی ها از قبیل پهپاد‌ها و جنگنده‌های پیشرفته هم در این پایگاه مستقر بودند را هدف قرار داد.

پایگاه نظامی عین‌الاسد که در زمان دیکتاتوری صدام حسین القادسیه نام داشت، دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است که در ۱۰۸ کیلومتری غرب شهر رمادی واقع شده و در سال ۲۰۰۳ به اشغال نیروهای آمریکایی در آمد و تا سال ۲۰۱۱ در تصرف آنان بود. در پایان سال ۲۰۱۴ و به بهانه «مبارزه با داعش»، بار دیگر این پایگاه در اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.

شبکه خبری آمریکایی سی ان ان سه روز پس از موشک‌باران و در کادرهایی بسته نخستین تصاویر ویدیویی را پیامدهای حمله پایگاه عین‌الاسد منتشر کرد. آروا دامون خبرنگار این شبکه با حضور در ویرانه‌های بر جا مانده از آنچه زمانی یک پایگاه مجهز نیروهای آمریکا بود، فیلمی مستند از خرابی‌های ناشی از اصابت موشک‌های ایران را به تصویر کشید. وی در گزارش خود گفت که تقریباً هیچ چیز از پایگاه باقی نمانده و خیلی عجیب است که در چنین ویرانه‌ای، به کسی آسیب نرسیده باشد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که مستقیماً دستور ترور سردار سلیمانی را داده بود، در ابتدا اعلام کرد که هیچ نیروی آمریکایی در این حمله موشکی آسیب ندیده است؛ اما به نوشته رویترز مقام‌های پنتاگون که در ابتدا منکر تلفات نیروهای آمریکایی شده بودند، بار دیگر با تغییر تعداد آسیب دیدگان، در نهایت اعلام کردند که ۱۱۰ سرباز آمریکایی در جریان این موشک‌باران دچار آسیب مغزی شدند.

کریس مورفی، سناتور دموکرات سنای آمریکا از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت این کشور به‌علت کوچک شمردن صدمات نظامیان آمریکایی به‌شدت انتقاد کرد. مورفی در مصاحبه با شبکه خبری آمریکایی سی‌بی‌اس نیوز با کنایه به ترامپ گفت: کسی برای سردرد به آلمان اعزام نمی‌شود. نیروها وقتی با هواپیما به آلمان اعزام می‌شوند که به‌شدت صدمه دیده باشند.

جنبه دیگر اهمیت حمله پایگاه نظامی آمریکا در کشور عراق این است که نشان داد موشک های بالستیک ایران تکنولوژی و قابلیت کافی برای هدف قرار دادن هر متخاصمی با هر سطحی را دارا می باشد.

تلویزیون دانمارک ۲۸ دی با یک افسر دانمارکی که در زمره نیروهای مستقر در پایگاه عین‌الاسد بود درباره انتقام موشکی ایران گفت‌وگو کرد. وی در این مصاحبه به دقت موشک‌های شلیک شده پرداخت و درباره این که چرا آژیرهای هشدار قبل از رسیدن موشک نخست به صدا درنیامدند، گفت: به نظر می‌رسد موشک‌ها به دستگاه‌های رادار گریز بسیار دقیقی مجهز بودند. موشک‌ها بسیار دقیق بودند و اهداف مورد نظرشان را با دقتی عالی نشانه رفتند؛ بدون آن که حتی یک موشک سقوط کند یا از هدف منحرف شود. از اینجا می‌توان فهمید ایرانی‌ها نقشه‌های دقیقی از پایگاه‌ها، مقرهای فرماندهی، پناهگاه‌ها و آشیانه هواپیماها داشتند و می‌توانستند این تأسیسات را در اوج آرامش بزنند.

حدود یک ماه بعد نیز تارنمای اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» (CSIS) در مقاله‌ای نوشت بررسی اسناد و مدارک موجود حاکی از آن است که ارزیابی‌های اولیه مبنی بر اینکه ایران قصد نداشته در این حمله آسیبی به نیروهای آمریکایی بزند، چندان دقیق نبوده است. این حملات همچنین نشان می‌دهد که نیروی موشک‌های بالستیک ایران در زمینهٔ فناوری و قابلیت عملیاتی، از پتانسیل اعمال تخریب بزرگ به آمریکا و عملیات‌های نظامی متحدان در خاورمیانه برخوردار است؛ و بالاخره آنکه، این حملات نشان می‌دهد که ایران تحمل ریسک استراتژیک را دارد و به میزان کمتری از تهدید اقدام نظامی آمریکا بازداشته می‌شود. این اوضاع جدید ممکن است آمریکا را ملزم کند تا وضعیت نیروهای مستقر خود در منطقه را مورد بازنگری قرار دهد.

توماس فریدمن، روزنامه‌نگار نیویورک تایمز به نقل از یکی از موسسان رآکتور هسته‌ای «دیمونا» رژیم صهیونیستی گفت "اسرائیل باید با توجه به توانمندی تازه نشان داده شده ایران، این تاسیسات را تعطیل کند و هر پایتخت عربی رویکرد خود را نسبت به ایران دوباره محاسبه کند."

در مجموع ایران نه تنها با حملات موشکی به پایگاه عین الاسد بابت ترور سردار سلیمانی و یارانش انتقام سخت گرفت بلکه از ابعاد دیگری از قدرت و توان بازدارندگی خود رونمایی کرد و با این کار دوستان و متحدانش را بیمه وشادمان و دشمنانش را هراسان  و وحشت زده کرد و این پیام را بار دیگر به ان ها رساند که دوران بزن و در رو تمام شده است.

حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌ الاسد

کلیدواژه