دلو 01, 1401 13:50 Asia/Kabul

کارشناس افغان گفت: آیین نامه حمایت از نوابغ و نخبگان غیر ایرانی در جمهوری اسلامی ایران در صورتی که تمام رشته های تخصصی و دانشگاهی را شامل شود، مفید خواهد بود.

سید حبیب الله حسینی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: هیات دولت جمهوری اسلامی ایران آیین نامه ای را به تصویب رسانده که مشابه آن در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران سابق اجرا دارد.

وی تصریح کرد: سامانه ای تحت عنوان (i-connect) معرفی شده بود که فارغ التحصیلان و متخصصان خارجی از رشته های مختلف می توانستند سوابق علمی و تحصیلی خود را در آن درج کنند و از مزایای ویژه آن مانند اقامت، تسهیلات مالی بهره مند شوند اما به نظر می رسید که رشته های فنی-مهندسی و علوم پایه در اولویت قرار می گرفت و رشته های علوم انسانی در اولویت نبودند که این باعث ایجاد خلاءهایی می شد.

این کارشناس سیاسی-اجتماعی افغان عنوان کرد: در جلسات متعدد با اعضای مجلس شورای اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران این موضوع را مطرح کرده و یادآور شدیم که اگر قرار است برای اتباع خارجی تسهیلاتی ایجاد شود لازم است تمایزاتی هم در نظر گرفته شود زیرا در سال های گذشته وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران به ویژه در برخی از رشته های علوم پایه و فنی-مهندسی محدودیت هایی را برای تحصیل مهاجرین افغانستانی که مورد این بحث است قید می کرد.

به گفته حسینی به این ترتیب در بین مهاجرین افغانستانی مقیم ایران فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی بیشتر از رشته های علوم پایه و فنی و مهندسی هستند.

وی بیان داشت: آیین نامه اخیری که به تصویب هیات دولت ایران رسیده در صورتی که کارشناسان امر این موارد را رعایت کنند کارآمد خواهد بود اما اگر تغییری انجام نشود و مانند همان مصوبه داخلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باشد چندان کارآمد نخواهد بود. بنابراین ضروری است که عده ای از کارشناسان متخصص افغانستانی مقیم ایران ارتباطاتی با نهادهای گوناگون از جمله نهاد دولت برقرار و رایزنی کنند تا همکاری لازم با متخصصین افغانستانی مقیم ایران که بیشتر آن ها فارغ التحصیل رشته های علوم انسانی هستند در نظر گرفته شده و آن ها هم شامل این موارد شوند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: این طرح، طرح خوبی است و به ویژه اگر شرایط تمام نخبگان افغانستانی که فارغ التحصیل جمهوری اسلامی ایران هستند مورد بررسی قرار بگیرد می تواند به عنوان یک مصوبه حمایت از نخبگان خارجی مقیم ایران موثر واقع شود.   

حسینی در مورد منافع این طرح برای جامعه مهاجر افغان و جامعه میزبان گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران می تواند از ظرفیت عظیم مهاجرین برای پیشرفت، آبادانی و تامین نیروی علمی داخل ایران استفاده کند و نخبگان خارجی که شامل نخبگان افغانستانی هم می شود می توانند ظرفیت ها و بازدهی خود را نشان دهند و در بخش خدمات در ایران نقش داشته باشند. در واقع معامله ای دو طرفه است که می تواند هم برای جمهوری اسلامی ایران و هم برای نخبگان افغانستانی مفید واقع شود.

این کارشناس افغان یاد آوری کرد کشورهای غربی هم با برنامه های متعددی مانند اعطای بورسیه ها برای دانشجویان خارجی از ظرفیت های آنان استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: به هر صورت این طرح و استفاده از ظرفیت های نخبگان مهاجر افغانستانی در برهه کنونی که تحریم های ظالمانه ای هم علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی غربی ها اعمال شده، می تواند به عنوان یکی از راه های مقابله با این تحریم ها هم تلقی شود.

گفتنی است: براساس آیین نامه حمایت از نوابغ و نخبگان غیر ایرانی؛ نوابغ و نخبگان غیر ایرانی که در راستای آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی، خدمات و اقدامات شایانی انجام داده یا می‌دهند، درصورت دارا بودن شرایط نخبگی از امتیازات شهروندی به استثناء تابعیت و تصدی مناصب طبق ماده ۹۸۲ قانون مدنی برخوردار می‌شوند.

هیات دولت مهوری اسلامی ایران در جلسه ۲۵ دی ۱۴۰۱ به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در راستای تکلیف مقرر در مصوبه دولت در شهریور سال جاری مبنی بر تعیین و ارایه معیارهای تشخیص نخبگی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری، پیشنهاد این معاونت با عنوان آیین نامه حمایت از نوابغ و نخبگان غیر ایرانی را به تصویب رساند.

 

کلیدواژه