دلو 23, 1401 17:35 Asia/Kabul

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گفت: رئیس جمهوری امریکا حرفی برای گفتن در مورد افغانستان و اوضاع این کشور ندارد به همین دلیل در سخنرانی سالانه خود در کنگره امریکا در این زمینه سکوت اختیار کرد.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: امریکا و ناتو عامل تمام نابسامانی ها، ویرانی ها و مشکلاتی هستند که امروز دامنگیر مردم افغانستان است به همین با وجود تاکید بر حمایت از حقوق بشر در جهان به اوضاع جاری افغانستان، مواضع طالبان و مساله حقوق بشر در این کشور هیچ اشاره ای نکرد.

وی افزود: دولت جو بایدن عامل تمام نابسامانی ها و شرایط ناهنجاری است که بر مردم افغانستان تحمیل شده است، او حرفی برای گفتن به مردم افغانستان و دنیا ندارد و درمانده و مستاصل شده است،

توافقنامه ای هم که زلمی خلیلزاد نماینده سابق امریکا در امور افغانستان با طالبان امضا کرد به جز تباهی حاصلی برای مردم افغانستان نداشت، امریکایی ها افغانستان را به تباهی کشاندند و فقر، بیکاری و مصیبت های به وجود آمده در این کشور ناشی از اقدامات ناشیانه امریکا طی بیست سال حکومت های قبلی در افغانستان بوده است.

این فعال سیاسی افغان تصریح کرد: امریکا "بمب مادر" را در ولایت ننگرهار افغانستان آزمایش و زیرساخت های این کشور را ویران کرد که باید غرامت تمام این ویرانی ها و از بین بردن زیرساخت ها را بپردازد زیرا عامل اصلی ویرانی افغانستان امریکا و ناتو هستند.   

جعفری عنوان کرد: امریکا طی دو دهه حضور خود در افغانستان محتویات معادن سرشار افغانستان از جمله اورانیوم، لیتیوم و فلزات بی نظیر این کشور را با پروازهای شبانه خود خارج کردند و چندین برابر پول و امکاناتی که به افغانستان آوردند با خود بردند و هیچ کار موثر و مفیدی که بتواند به بهبود وضعیت این کشور کمک کند انجام ندادند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: امریکایی ها وعده داده بودند که صلح، ثبات و امنیت را در افغانستان حاکم می کنند، کشت خشخاش را از بین می برند و تروریسم را ریشه کن می کنند اما چنین نشد و تا به امروز مردم افغانستان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و عده ای تحت عناوین مختلف کشته می شوند.

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان در مورد رابطه امریکا و طالبان هم گفت: امریکایی ها نه به طالبان وفادار هستند، نه به حامد کرزی و اشرف غنی وفادار بودند، آن ها به فکر منافع خود هستند و به تنها چیزی که فکر نمی کنند منافع افغانستان و مردم این کشور است، اگر در افغانستان حضور پیدا کردند هم به خاطر برنامه هایشان در منطقه و فشار بر کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و هند بود.

جعفری بیان داشت: امریکایی ها به دنبال ایجاد صلح و یک دولت با ثبات و برگرفته از اراده مردم در افغانستان نیستند، آنان به کوچکترین حرکاتی که مخالف سیاست هایشان باشد واکنش نشان می دهند و اگرچه امروز بازی با کلمات را در پیش گرفته اند اگر ایجاب کند قطعا به طالبان پشت خواهند کرد. هرچند برخی مقامات طالبان هم به امریکا خوشبین و علاقمند برقراری روابط با آن کشور هستند اما آن ها هم باید از تاریخ، گذشته و نیز دوره اول حکومت خود در افغانستان پند بگیرند.

وی اضافه کرد: حکومت طالبان باید با مردم افغانستان سازگاری داشته باشد زیرا مردم ولی نعمت تمام حکومت ها هستند ضمن اینکه مردم افغانستان امروز نیازمند وحدت، همدلی و برادری می باشند.

 

کلیدواژه