دلو 26, 1401 12:23 Asia/Kabul
  • دیدار روسای جمهور ایران و چین و تاکید شی جین پینگ بر اهمیت روابط با ایران
    دیدار روسای جمهور ایران و چین و تاکید شی جین پینگ بر اهمیت روابط با ایران

«سید ابراهیم رئیسی»،رئیس جمهور اسلامی ایران روز سه‌شنبه در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در پکن با تأکید بر ضرورت گسترش مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری و فرهنگی، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان ایران و چین را اقدامی مهم در جهت تثبیت صلح و ثبات در منطقه دانست.

رئیسی تاکید کرد : با وجود مخالفت دشمنان جمهوری اسلامی ایران و چین با تحکیم و گسترش روابط دو کشور، این روابط با مدیریت مطلوب طرفین گام‌های بلندی را طی کرده است.

«شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین نیز با اشاره به روند رو به توسعه روابط ایران و چین، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را در تعمیق و گسترش روابط دو کشور بسیار مؤثر دانست و گفت: چین قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است.

تاکید روسای جمهور ایران و چین بر اهمیت گسترش روابط دو جانبه از ابعاد مختلف قابل تبیین است .نخست اینکه ایران در استراتژی منطقه ای و بین المللی چین با توجه به موقعیت ژئو پولیتیکی ، ذخایر طبیعی و معدنی و ذخایر عظیم نفت و گاز ، جمعیت و وسعت قابل توجه  ونیز تاثیر گذاری غیر قابل انکار ایران بر روندها و سیاست های منطقه ای و جهانی از اهمیت خاصی برخوردار است وهمین امر موجب شده تا به رغم فشارهای همه جانبه آمریکا به ویژه در سالهای اخیر پس از آغاز کارزار فشار حداکثری علیه ایران و تلاش برای تحریم کامل صادرات نفتی ایران ، اما چین همواره بر تداوم روابط اقتصادی ، تجاری و انرژی دو کشور تاکید کرده است. در این راستا صادرات نفتی ایران به چین هم چنان ادامه داشته و چینی ها اعتنایی به تهدیدات واشنگتن در این زمینه نکرده اند.ضمن اینکه ایران دارای پتانسیل های قابل توجه برای توسعه و تعمیق روابط با چین در ابعاد مختلف اقتصادی ، تجاری ، صنعتی ، انرژی ، ساخت و ساز و کشاورزی و نیز فن آوری های پیشرفته است. به نحوی که هیچ کشوری در غرب آسیا توان هم ترازی با ایران از لحاظ جمعیت تحصیل کرده و متخصص ، وسعت سرزمینی و نیز وجود زیر ساخت ها و امکانات علمی ، صنعتی ، انرژی و غیره را ندارد. رئیس‌جمهور چین با اعلام آمادگی دولت چین برای حمایت از شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، گفت: دولت چین همچنین برای توسعه همکاری‌ها در زمینه تجارت و ترانزیت و مناسبات فرهنگی با ایران آمادگی کامل دارد.

در عین حال موقعیت برتر ایران در حوزه ژئو استراتژیک خلیج فارس و اهمیت این منطقه برای تامین انرژی جهانی موجب شده تا هیچ  قدرتی از جمله چین نتواند ایران را نادیده بگیرد .در واقع برگزاری رزمایش های مشترک دریایی ایران با چین و روسیه در سال های اخیر خود نمادی از درک اهمیت ایران از سوی مقامات ارشد چینی است. در این راستا شی جین پینگ ضمن حمایت از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم مقابله با یکجانبه‌گرایی، دخالت بیگانگان و تهدید امنیت و ثبات در منطقه و جهان تأکید کرد.

مساله دومی که اهمیت ایران را برای چین دو چندان می کند مواضع مشترک دو کشور در زمینه مقابله با هژمونی و سلطه جهانی غرب به سرکردگی آمریکا و تاکید تهران و پکن بر لزوم تغییر نظام بین المللی و شکل گیری نظمی چند قطبی است که در آن چند جانبه گرایی حکم فرما بوده و یکجانبه گرایی و تلاش برای تحمیل ارزش ها و هنجارهای غربی به دیگر کشورها به خصوص از سوی آمریکا کنار گذاشته شود.نباید فراموش کرد که یکی از مهمترین انتقادات واشنگتن از چین و نیز روسیه تلاش این دو کشور آسیایی و اورآسیایی برای تغییر نظم بین الملل لیبرال است. رئیس‌جمهور چین با انتقاد از اعمال یکجانبه‌گرایی و رفتارهای زورمدارانه کشورهای غربی در صحنه بین‌الملل، می گوید:  متأسفانه این کشورها همچنان بر رویکرد غلط دوران جنگ سرد اصرار دارند و همین موجب آسیب دیدن هنجارهای بین‌المللی و صلح و امنیت جهانی شده است.

مساله دیگر مواضع هماهنگ دو کشور در مقابله با سیاست ها و اقدامات غربی ها به سرکردگی آمریکا در زمینه اعمال تحریم های یکجانبه است که موجب آسیب زیادی به کشورهای تحت تحریم از جمله ایران و چین شده است. هم چنین  ایران و چین مواضع مشترکی در زمینه مقابله تروریسم داشته و با توجه به عضویت هر دو کشور در سازمان همکاری شانگهای فرصت های نوینی برای توسعه روابط در ابعاد مختلف سیاسی ، اقتصادی ، تجاری و امنیتی به وجود آمده است. ضمن اینکه چین به عنوان یکی از اعضای گروه 1+4 مواضع مشترکی در باره لزوم لغو تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران به عنوان شرط احیای دوباره برجام داشته بارها واشنگتن را مقصر وضعیت بن بست کنونی در مذاکرات وین دانسته است. در این راستا شی جین پینگ با قدردانی از مواضع و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با تروریسم، بر ضرورت اجرایی شدن هر چه سریع‌تر توافق هسته‌ای به عنوان یکی از دستاوردهای چند جانبه‌گرایی برای حل و فصل اختلافات تأکید کرد.

 

کلیدواژه