حکومت طالبان اگر از ناحیه داعش احساس خطر جدی کند، توانایی اقدام دارد
(last modified 1401-11-27T11:52:07+00:00 )
دلو 27, 1401 16:22 Asia/Kabul

حکومت طالبان در حال حاضر از ناحیه گروه تروریستی داعش احساس خطر جدی نمی کند و اگر این خطر احساس شود توانایی آن را دارد که علیه این گروه تروریستی اقدام کند.

اسدالله ندیم در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: حتی این احتمال وجود دارد که برخی افراد قدرتمند در درون طالبان از افراد وابسته به گروه داعش به ابزار جنگ نیابتی علیه بعضی افراد و کشورها استفاده کنند.

وی در مورد ادعای رئیس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت مبنی بر اینکه تعداد اعضای گروه تروریستی داعش در افغانستان به بیش از شش هزار نفر رسیده، بیش از چهار هزار شبه نظامی در مرز افغانستان و تاجیکستان متمرکز شده اند و افزایش گروه های تروریستی از جمله داعش و القاعده امروز بزرگترین تهدید برای منطقه و جهان محسوب می شود، عنوان کرد: سازمان پیمان امنیت جمعی مانند سازمان ناتو منسجم و دارای هدف و استراتژی مشترکی که همه اعضاء به آن پایبند باشند، نیست و اظهار نگرانی این سازمان در مورد وضعیت امنیتی افغانستان هم در حد حرف است و عملی به دنبال ندارد.

این کارشناس نظامی عنوان کرد: از طرف دیگر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی آسیب پذیری هایی از گروه های تروریستی مانند داعش دارند و از این ناحیه نگران هم هستند زیرا برخی از این کشورها دارای حکومت های سکولار می باشند و با اعتقادات مذهبی چندان میانه ای ندارند و نمی دانند چگونه با آن ها برخورد کنند از اینرو گروه های تروریستی هم سعی کرده اند که از این وضعیت سوء استفاده کنند.

به گفته ندیم از سوی دیگر حضور داعش در افغانستان یک مساله جدی است و سازماندهی و منابع مالی هم دارد که آن را به برخی گروه ها و افراد توزیع و از این طریق در داخل افغانستان سربازگیری می کند. بنابراین اگر با این گروه برخورد جدی نشود، در آینده رشد خواهد کرد مانند گروه طالبان که در ابتدا ضعیف بود اما به منابع مالی دست یافت، کمک کم قوی شده و به قدرت رسید.

این کارشناس نظامی اظهار کرد: داعش به عنوان یک شبکه تروریستی برای جامعه افغانستان و پیروان مذاهب خاص، برخی گروه های قومی و کشورهایی که رقیب حامیان داعش به شمار می روند، تهدید و خطر است اما در حال حاضر خطر جدی برای طالبان محسوب نمی شود زیرا با این گروه مشترکات فراوانی دارد از جمله مشترکات ایدئولوژیکی به همین دلیل تا کنون حملات سنگینی علیه طالبان انجام نداده اما به مراکز فرهنگی و آموزشی برخی اقوام مانند قوم هزاره حمله کرده است.

وی یاد آور شد: داعش همچنان به مرکز گروه صوفیه، به سفارت روسیه در افغانستان و مرکز چینایی ها حمله کرده بنابراین هدف عمده داعش براندازی طالبان نیست و حتی ممکن است برخی افراد قدرتمند در درون طالبان ارتباطاتی با داعش داشته و از آن به عنوان ابزار جنگ نیابتی در برابر رقیبان خود استفاده کنند.

ندیم گفت: طالبان اکنون یک گروه قدرتمند به شمار می رود که توانایی نظامی بالا و تجارب جنگی زیادی دارد و اگر بخواهد علیه داعش برنامه ریزی کند قادر به این کار می باشد اما برنامه درازمدت و سنجیده شده علیه داعش ندارد و در برابر آن مقطعی عمل می کند.

وی اضافه کرد: این احتمال وجود دارد که برخی گروه های وابسته به داعش و یا برخی شبکه ها به نام داعش، وابسته به بعضی افراد قدرتمند طالبان باشند و به عنوان ابزار جنگ نیابتی آنان علیه افراد و کشورهایی مورد استفاده قرار بگیرند.

 

کلیدواژه