یک بام و دو هوای غربی ها؛ از صدور بیانیه ضد ایرانی تا صف کشیدن برای دیدار با امیرعبداللهیان
(last modified 1401-12-10T08:38:07+00:00 )
حوت 10, 1401 13:08 Asia/Kabul
  • یک بام و دو هوای غربی ها؛ از صدور بیانیه ضد ایرانی تا صف کشیدن برای دیدار با امیرعبداللهیان
    یک بام و دو هوای غربی ها؛ از صدور بیانیه ضد ایرانی تا صف کشیدن برای دیدار با امیرعبداللهیان

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه در ژنو برگزار شد و طبق معمول غربی ها سیاست دوگانه ای را ضد جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کردند.

جمعی از کشورها تحت هدایت آمریکا، رژیم صهیونیستی، انگلیس، فرانسه و آلمان روز سه شنبه بیانیه‌ای را در خصوص به‌کارگیری حکم اعدام در ایران که توسط کاستاریکا ایراد شد، منتشر کردند.

این کشورها در این بیانیه مدعی شدند که حکم اعدام نباید توسط هیچ کشوری ابزاری برای تنبیه اشخاص مشارکت‌کننده در اعتراضات و ترساندن جمعیت با هدف کنترل مخالفت‌ها باشد.

بیانیه این کشورها درباره احکام صادر شده در جریان ناآرامی‌های اخیر ایران در حالی مطرح شد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست شورای حقوق بشر گفت، تجمعات مسالمت‌آمیزی که در پی فوت غم‌انگیز خانم مهسا امینی در ایران برگزار شد نمایانگر روحیه همبستگی و همدردی مردم ایران با یک دختر جوان هم‌وطن آن‌ها بود اما این تجمعات مسالمت‌آمیز بواسطه دخالت عناصر تروریستی به خشونت کشیده شد.

امیرعبداللهیان افزود، در همین راستا تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان مستقر در آمریکا و انگلیس نیز در برنامه های به ظاهر خبری خود به آموزش و ترویج خشونت و ترور در ایران پرداختند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد، این خشونت‌ها و مداخلات خارجی، جان افراد بی‌گناه از جمله ۷۰ نیروهای مجری قانون را گرفت و منجر به ویرانی و خسارت فراوان به بسیاری از اموال عمومی و خصوصی شد؛ در حالیکه پلیس ایران اجازه استفاده از سلاح جنگی را نداشت، آشوبگران با سلاح های گرم و سرد اقدام به کشتار کردند.

نکته مهم برگزاری نشست شورای حقوق بشر در ژنو این بود که به‌رغم تلاش‌های آمریکا و ضدانقلاب برای به حاشیه راندن سخنرانی وزیر امور خارجه ایران این سخنرانی در فضایی به دور از چالش و آرام برگزار شد.

جریانات معاند و اپوزیسیون از چند هفته پیش در تدارک بودند تا با سیاه‌نمایی و انتشار اخبار کذب و جعلی از ایران، تلاش شود تا هنگام سخنرانی وزیر خارجه ایران در نشست حقوق بشر سازمان ملل، هیئت‌های ‌شرکت‌کننده در این نشست در قالب اقدامی اعتراضی، سالن را ترک و مواضع ایران را محکوم کنند.

اما تلاش ضد انقلاب به در بسته خورد و جز تعداد محدودی از کشورها از جمله آمریکا، همگی شرکت‌کنندگان در جلسه حاضر و به سخنان وزیرخارجه ایران گوش فرا دادند.

نکته قابل توجه دیگر نیز این است که بسیاری از کشورها و سازمان ها و نهادهای شرکت کننده در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل به دنبال فرصتی برای دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران بودند تا بتوانند درباره گسترش همکاری با ایران گفت وگو کنند.

وزیران خارجه فنلاند، نروژ، بلژیک، ونزوئلا، تونس، ارمنستان، اندونزی، دبیرکل سازمان ملل متحد، کمیسر عالی حقوق بشر، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل، مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و  نماینده و رئیس دفتر اوچا در ژنو از جمله شخصیت های بودند که به دیدار وزیر امور خارجه ایران رفتند.

 

کلیدواژه