حوت 13, 1401 14:05 Asia/Kabul

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: اگرچه هزینه های پرداختی مجامع بین المللی به جمهوری اسلامی ایران در حوزه خدمت رسانی به مهاجرین و پناهندگان بسیار اندک است اما جمهوری اسلامی نمی تواند نسبت به اوضاع مهاجرین بی تفاوت باشد.

سید علی قاسمی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: طی چهل سال گذشته که جمهوری اسلامی ایران پذیرای مهاجرین و پناهندگان افغانستانی بوده و سیل جدید مهاجرین افغانستانی که وارد ایران شده اند در موضوعات مختلف به آن ها خدمت رسانی کرده است، بخشی از هزینه ها را مجامع بین المللی پرداخت می کنند که کفاف نیازها را نمی کند و در برابر حجم ورود مهاجرین که آن هم نتیجه سیاست های اشتباه کشورهای غربی در افغانستان می باشد ناچیز است.

وی افزود: از طرف دیگر اگرچه این مبالغ حسب ظاهر در حوزه مهاجرین و پناهندگان در بحث آموزش، بهداشت و سایر بخش ها هزینه می شود اما با توجه به اینکه مهاجرین در حوزه سرزمینی ایران حضور دارند و در ارتباط با جامعه میزبان هستند جمهوری اسلامی ایران نمی تواند در این زمینه بی تفاوت باشد و هم به خاطر سلامت جامعه میزبان و هم سلامت مهاجرین ضروری است که برخی هزینه ها در نظر گرفته شود.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی یاد آور شد: اگرچه مبالغی که مجامع جهانی برای خدمت رسانی به مهاجرین اختصاص می دهند ناچیز است اما حداقل در خراسان رضوی طی سال گذشته با تلاش هایی که انجام شده این مبالغ دوبرابر شده که گام مثبتی بوده است. از طرف دیگر تعداد مهاجرین در دنیا به یکصد میلیون نفر رسیده که رقمی بی سابقه است، جنگ اوکراین هم در آن بی تاثیر نبوده و کشورهای خارجی را به سمت کمک به دیگر پناهندگان هدایت کرده است.

قاسمی عنوان کرد: با وجود این ما مسایل را در نشست های مختلف مطرح می کنیم چون ایران هزینه سیاست های اشتباه کشورهای غربی را در حوزه افغانستان پرداخت می کند. ضمن اینکه هزینه های ایران در این زمینه هدر رفتی ندارد زیرا باعث ارتقاء سطح مهاجرین و پناهندگان در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ و بهداشت می شود که اثر آن به جامعه میزبان هم برمی گردد.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل کمک های ناچیز جامعه جهانی به ایران در حوزه خدمت رسانی به مهاجرین سیاست هایی است که دولت های کشورهای دیگر نسبت به ایران دارند مثلا بحث تحریم ها که جذب اعتبار و ورود برخی اقلام را مشکل می کند ضمن اینکه برخی کشورها به دلیل خصومتی که با جمهوری اسلامی ایران دارند نسبت به اینکه مشکلات ایران در عرصه های مختلف از جمله ورود و حضور مهاجرین افزایش پیدا کند بی میل نیستند.

به گفته این مقام مسوول ایرانی با همه این ها از آنجا که نگاه جمهوری اسلامی ایران به مسایل نگاه انسانی است، به سیاست های برخی کشورهای غربی و مشکل سازی آن ها توجهی ندارد بنابراین آنچه به صلاح جامعه ایرانی و سپس پناهندگان و مهاجرین بوده انجام داده چنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی هم اشاره کردند که با توجه به شرایط جدید پیش آمده در افغانستان توجه باید به مردم این کشور و حمایت از آنان باشد.

قاسمی بیان داشت: مردم افغانستان در حوزه های تمدنی، فرهنگی و مذهبی ریشه های عمیقی دارند، اشتراکات بین ایران و افغانستان هم فراوان است و نمی توان نسبت به این موضوع بی تفاوت بود، با همسایگان باید ارتباط داشت و حوزه امنیت ملی کشورها در حوزه همسایگی به هم گره خورده است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران نمی تواند به خاطر سیاست های غربی ها که در هر دوره متفاوت هم است مسایل و موضوعات مربوط به خود را مسکوت گذاشته یا متوقف کند و زیبنده جمهوری اسلامی نیست که منتظر کمک خارجی ها باشد. با وجود این در نشست های مختلف مسایل مطرح می شود و وظایف کشورهای مختلف در حوزه مهاجرین ساکن در ایران به آن ها گوشزد می شود که پیشرفت هایی هم در این زمینه صورت گرفته است.

 

کلیدواژه