حوت 28, 1401 12:00 Asia/Kabul

مسوول انجمن ادبی ختیز (شرق) در ولایت ننگرهار میله (جشن) سنتی گل نارنج در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان را نوید و اعلام خبر آمدن بهار دانست.

ضیاءالدین همت مل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در ننگرهار اظهار داشت: انجمن ادبی ختیز در تجلیل از جشن گل نارنج شریک است و بسیاری از شاعرانی که در این جشن و مشاعره سنتی شرکت می کنند اعضای این انجمن هستند.

وی افزود: در حقیقت میزبان این جشن سنتی و مشاعره، شاعران ولایت ننگرهار و اعضای انجمن ادبی ختیز هستند که از مهمانانی که از دیگر ولایت ها می آیند پذیرایی می کنند. همچنان این انجمن به عنوان مشاور ایجاد انجمن های ادبی ولسوالی های مختلف ولایت ننگرهار ارتباط خوبی هم با آن ها دارد و مشکلات این انجمن ها را با مقامات مربوطه مطرح می کند.

گفتنی است: همه ساله به بهانه فرا رسیدن نوروز سلسله جشن ها و میله های بهاری در افغانستان آغاز می شود که یکی از این جشن ها میله گل نارنج در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار است و در زمان شکوفه درختان نارنج که شهر جلال آباد پر از عطر نارنج است برگزار می شود.

هدف از آن نیز، همبستگی شرکت کنندگان، لذت بردن و استقبال از آمدن بهار و رویش سبزه و سرسبزی و زیبایی های طبیعت و شگفتن گل نارنج است. این میله بیشتر شامل محافل شعرخوانی، ساز و سرود و آواز و سرگرمی های مختلف است که در یکی از باغ های شهر برگزار می شود.

 

کلیدواژه