حمل 07, 1402 13:22 Asia/Kabul

رئیس حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان گفت: تحقیق و بررسی در مورد اسناد ملکیت ها در افغانستان توسط حکومت طالبان اگر با هدف احقاق حق مردم و به صورت سراسری باشد اقدامی پسندیده است.

ابوالحسن یاسر در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به جمع آوری اسناد ملکیت های رهبران احزاب جهادی توسط حکومت طالبان در شمال افغانستان اظهار داشت: هر حکومتی وظیفه دارد اسناد مربوط به ملکیت ها و احتمال غصب زمین ها و ساختمان ها توسط افراد مختلف را بررسی و در مورد آن ها تحقیق کند به ویژه زمین ها و ساختمان هایی که در اختیار افراد زورمند بوده و احتمال داشته در زمان قدرت خود آن ها را به زور تصاحب کرده باشند.

وی افزود: در عین حال هیچ حکومت، سازمان و یا فردی حق ندارد ملکیت شخصی افراد یا گروه هایی را که از طرق مشروع کسب کرده اند، تصاحب کند و فقط می تواند حق افراد را از کسانی که غصب کرده اند بستاند.    

به گفته این فعال سیاسی افغان در صورتی که اینگونه تحقیق و بررسی در تمام نقاط افغانستان انجام شود و در مورد کسانی که حق مردم و بیت المال را غصب کرده اند تحقیق شده و حق مردم و بیت المال بازگردانده شود اقدامی نیک است اما اینکه این کار فقط در یک منطقه انجام شود بیشتر بحث اختلافات قومی، منطقه ای و زبانی را به اذهان متبادر می کند که به نفع مردم و حکومت نیست و باعث بروز و افزایش اختلافات خواهد شد.

یاسر در مورد تشکیل جلسات آنلاین توسط رهبران احزاب و گروه ها و دولتمردان سابق افغانستان در خارج از این کشور و تاثیر آن هم گفت: گروهی از آن ها واقعا در حق مردم و کشور خیانت کردند و به چیزی جز ثروت اندوزی و قدرت فکر نمی کردند که جایگاهی در بین مردم ندارند اما گروهی دیگر شخصیت های ملی هستند که به مردم خدمت کردند و اگر دور از کشورشان هم هستند، تاثیرگذاری خود را در مسایل دارند.

این فعال سیاسی عنوان کرد: بهترین راه این است که همه شخصیت های دلسوز و خدمتگزار در کنار هم قرار بگیرند و به فکر ساختن افغانستان باشند، اگر گروهی به دنبال تک روی باشد و یا یک قوم درپی تصاحب قدرت باشد این قدرت دوام نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: پس راه درست مشارکت همه اقوام، گروه ها، شخصیت های سیاسی و ملی در حکومت و دولت است تا بتوانند این کشور را نجات دهند.

 

کلیدواژه