حمل 09, 1402 16:48 Asia/Kabul

معاون گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد گفت: به منظور آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ، هنر و غذاهای کشورهای اسلامی جشنواره غذای ملل و صنایع دستی در مشهد برنامه ریزی شد که در حال برگزاری است.

سید جلیل بامشکی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در محل برگزاری جشنواره غذای ملل و صنایع دستی  در بوستان بهشت واقع در منطقه چهار شهرداری مشهد که از روز شش فروردین آغاز به کار کرده و تا هفدهم فروردین ادامه دارد، اظهار داشت: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با عید نوروز و اینکه ماه مبارک رمضان در کشورهای اسلامی از مناسبت های بزرگ است و مراسم مختلف فرهنگی و مذهبی در این ماه برگزار می شود و از آنجا که در شهر مشهد به خاطر وجود مضجع شریف حضرت امام رضا علیه السلام و وجهه جهان شهری آن که از ملل مختلف و به ویژه مردم کشورهای اسلامی در آن حضور دارند، برنامه ریزی شد که جشنواره غذای ملل و صنایع دستی در این ایام مبارک برگزار شود.

وی افزود: در این جشنواره غرفه هایی از شش کشور عمدتا اسلامی حضور دارند که شامل افغانستان، پاکستان، لبنان، عراق، ترکیه و هند می باشند و شرکت کنندگان غذاها و افطار اسلامی خود را به مردم و زائرین ارایه می دهند. و در کنار این، هر شب در این بوستان برنامه های فرهنگی و هنری برگزار و از حضور و اجرای هنرمندان و فعالین فرهنگی و هنری کشورهای اسلامی استفاده می شود.

معاون گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به جمعیت قابل توجه مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد مقدس و تاثیر برگزاری چنین برنامه هایی در اتحاد و همبستگی بیشتر افغانستانی ها و ایرانی ها گفت: اشتراکات فرهنگی بسیار زیادی بین مردمان دو کشور همسایه ایران و افغانستان وجود دارد و این جشنواره هم بسیار مورد استقبال قرار گرفته و برگزاری چنین جشنواره هایی به شناخت بیشتر آداب و رسوم و اشتراکات و نیز تبادل فرهنگی کمک و روابط بین مردمان دو کشور را تقویت می کند.

بامشکی عنوان کرد: برای ایام عید سعید فطر هم جشنواره و رویداد فرهنگی "ماه امت" برنامه ریزی شده که در منطقه ای از شهر مشهد که حضور مهاجرین در آن بیشتر است، برگزار می شود که در آنجا هم مراسم جشن شبانه و برنامه های فرهنگی-هنری برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: چنین برنامه هایی به صورت مستمر در طول سال برگزار می شود و برای ایام دهه کرامت هم برنامه ریزی می شود که جشنواره اقوام و ملل را باز هم در شهر مشهد داشته باشیم تا این روند ادامه داشته باشد و به خروجی ها و محصولات فرهنگی مشترک برسیم.

 

کلیدواژه