حمل 14, 1402 09:01 Asia/Kabul
  • سیر مثبت مناسبات ایران و عربستان سعودی
    سیر مثبت مناسبات ایران و عربستان سعودی

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران در گفت گویی تلفنی با «فیصل بن فرحان» وزیر امورخارجه عربستان سعودی از سیر مثبت مناسبات فیمابین ابراز خرسندی کرد و عزم جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه سیاست همسایگی مورد تاکید قرار داد.

عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران در ماه مارس با میانجیگری چین برای احیای روابط پس از هفت سال به توافق رسیدند. پس از توافق پکن، روند مناسبات ایران و عربستان سعودی رو به رشد بوده و مقامات دو کشور بر توسعه روابط تاکید کردند. در همین راستا، ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی از سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران برای سفر به عربستان دعوت کرد و متقابلاً رئیسی نیز از ملک سلمان برای سفر به تهران دعوت کرد.

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای خارجه دو کشور نیز در چند نوبت با همدیگر گفتگو کردند. سفرای ایران و عربستان نیز در برخی کشورها با هم دیدار و گفتگو کردند.این رفتارها و گفتگوهای دوجانبه نشان می دهد مقامات ریاض و تهران در جهت تقویت روابط گام بر داشته و از اهمیت روابط دو کشور برای طرفین و برای منطقه آگاه هستند.

بر این اساس، وزیر خارجه عربستان در گفتگوی روز یکشنبه با امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر لزوم ارتباط و دیدار مستمر مسئولان و مقامات دو کشور، روند جاری اقدامات دو کشور را مثبت و رضایت بخش خواند.یکی از موضوعاتی که در یک ماه گذشته در روابط دو کشور مهم بود، نخستین دیدار دو جانبه امیرعبداللهیان و بن فرحان بود. در گفتگوی امروز، دو طرف تلفنی توافق کردند در روزهای آتی با هم دیدار کنند. برگزاری نخستین دیدار دوجانبه وزرای خارجه دو کشور می‌تواند به بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض نیز منجر شود.احیای روابط دوجانبه، ظرفیت‌های زیادی را هم در اختیار عربستان سعودی و هم جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد. در عین حال سبب می شود که از هزینه‌های سیاست خارجی هر دو کشور کاسته شده و توجه و تمرکز بیشتری بر مسائل داخلی خود داشته باشند.

قطع روابط عربستان و ایران در ۷ سال گذشته هزینه های زیادی را برای هر دو کشور در پی داشته است. مخالفان این روابط به خصوص رژیم صهیونیستی نیز در ۷ سال گذشته تلاش کردند بر آتش اختلاف میان ایران و عربستان بدمند و هزینه های سیاست خارجی ریاض با تهران را افزایش دهند.بر همین اساس نیز رژیم صهیونیستی از توافق ایران و عربستان برای احیای روابط ، عصبانی است.

علاوه بر این، احیای روابط عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران سبب افزایش امنیت و ثبات بیشتر در منطقه غرب آسیا می شود. پس از توافق پکن میان تهران و ریاض، برخی از کشورهای عربی هم در جهت احیای روابط و برخی کشورهای دیگر نیز در جهت توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گام برداشتند و تلاش کردند همسو با ریاض و تهران، همکاری را بر تعارض ارجحیت دهند.گفت و گوی تلفنی امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان نشان می‌دهد ایران و عربستان با درک جایگاه هم در منطقه، مسیر درستی را برای روابط دوجانبه اتخاذ کردند.

 

کلیدواژه