حمل 19, 1402 11:49 Asia/Kabul

کارمند سابق وزارت صحت عامه (بهداشت) افغانستان گفت: در صورتی که طالبان محدودیت های خود را برندارند و نهادهای بین المللی صحی به این کشور برنگردند بخش صحت افغانستان دچار فروپاشی خواهد شد.

کارمند سابق وزارت صحت عامه (بهداشت) افغانستان گفت: در صورتی که طالبان محدودیت های خود را برندارند و نهادهای بین المللی صحی به این کشور برنگردند بخش صحت افغانستان دچار فروپاشی خواهد شد.

داکتر جواد نبی زاده متخصص داخله افغان و فعال در شفاخانه (بیمارستان) محمد علی جناح در کابل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در این شهر با اشاره به هفتم اپریل روز جهانی صحت و تبریک این روز اظهار داشت: ساختار صحی (بهداشتی) افغانستان در حال فروپاشی است و بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی صحت (WHO) حدود 18 میلیون نفر یا نیمی از جمعیت این کشور به خدمات ابتدایی صحی دسترسی ندارند.

وی افزود: از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان سیستم صحی افغانستان روز به روز در حال فروپاشی است و از دلایل آن خروج بیشتر نهادهای صحی بین المللی از افغانستان می باشد که در این کشور خدمات صحی عرضه می کردند ضمن اینکه بیشتر متخصصین و فعالان بخش صحت هم افغانستان را ترک کرده اند، نبود داروی کافی در بازار دارو هم مزید بر علت شده و همه این ها ساختار صحی را به سوی فروپاشی سوق داده است.

این پزشک افغان با اشاره به ابراز نگرانی سازمان پزشکان بدون مرز از وضعیت صحی در افغانستان گفت: در صورتی که محدودیت های وضع شده از سوی حکومت طالبان برداشته نشود و وضعیت به حالت عادی بازنگردد اوضاع از این هم وخیم تر می شود و تعداد افرادی که در افغانستان به خدمات ابتدایی صحی دسترسی ندارند بیش از این افزایش خواهد یافت.

نی زاده اظهار امیدواری کرد که محدودیت ها کاهش پیدا کرده و سازمان صحت جهانی هم به افغانستان توجه بیشتری کند تا وضعیت بیش از این وخیم نشود، در غیر اینصورت مردم افغانستان با شرایط بسیار دشوار تر مواجه خواهند شد.

وی اضافه کرد: طالبان با وجود اینکه ادعا می کنند با سازمان های بین المللی در عرصه صحت روابط خوبی دارند و می توانند وضعیت صحت را در افغانستان به گذشته برگردانند، قادر به این کار نیستند زیرا وضعیت زمانی عادی می شود که سازمان صحت جهانی و نهادهای همکارش که قبلا در افغانستان فعال بودند به اوضاع این کشور توجه جدی کنند، فعالیت خود را از سر بگیرند و با وزارت صحت عامه و مردم همکاری کنند.

 

 

کلیدواژه